امضای قراردادهای همکاری فناورانه، بخشی از دستاوردهای شبکه تبادل فناوری

مراسم انعقاد ۴ تفاهم‌نامه همکاری فناورانه در آخرین روز از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو (یکشنبه ۲۱ مهرماه) بخشی از دستاوردهای شبکه تبادل فناوری نانو بود که به‌صورت نمادین در نمایشگاه امضا شد. از بین این ۴ قرارداد همکاری فناورانه، سه قرارداد برای فروش محصول و یک قرارداد برای انتقال دانش فنی تولید پنل‌های آنتی UV بود.

تفاهم‌نامه دیوارپوش مقاوم به پرتو uv یا پنل‌های آنتی UV بین شرکت اطلس پوشش محافظ و شرکت آذران فضانما منعقد شد.

تفاهم‌نامه بعدی برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه تطبیقی جهت تولید گرافن اکساید عامل دارشده بود که بین شرکت نانو دانش دانا و شرکت آذران فضانما امضا شد.

همچنین دو قرارداد فروش محصول مبتنی بر فناوری نانو شامل تفاهم‌نامه دستکش آنتی‌باکتریال بین شرکت نانوآریسا پوشش و شرکت هزاردستان خزر و همچنین تفاهم‌نامه انتقال فناوری نانومواد آنتی‌باکتریال بین شرکت تابان اندیش برجیس و شرکت کیان تن‌پوش نیز منعقد شد.

علی‌محمد سلطانی؛ مدیر دبیرخانه‌ ستاد توسعه‌ فناوری نانو در مراسم انعقاد قرارداد گفت: «اقتصاد پایدار اقتصادی است که مبتنی بر تولیدات صنعتی باشد و تولیدات صنعتی باید به سمت نوآوری و دانشی شدن پیش برود. صنعت در صورتی می‌تواند در آینده پایدار و با ثبات باشد که دانش را در محصولات خود به‌روزرسانی و مدیریت کند.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «امیدواریم فناوری نانو به شرکت‌ها کمک کند تا در بازار داخلی و بین‌المللی امکان رقابت با محصولات دیگر را داشته باشند. جاده صنعت و تولید در حال گذر است و با نوآوری تغییر می‌کند بر این اساس اگر صنعت با نوآوری و دانش همسان نشود از حرکت رو به جلو باز می‌ماند. در حال حاضر صنعت در عرصه فناوری نانو رویکرد مثبتی دارد. فناورانی از طرف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو تشویق می‌شوند که در کنار یک واحد صنعتی قرار گیرند.»

برای دستیابی به اقتصاد پایدار، باید واحد صنعتی به دنبال تولید محصول مبتنی بر دانش داخلی باشد تا امکان به‌روزرسانی نیز فراهم شود.

این نمایشگاه میزبان شرکت‌های صنعتی‌ای بوده که از فناوری نانو به عنوان یک فرصت برای توسعه و ارزش‌افزایی استفاده کردند. تعدادی از واحدهای صنعتی که متقاضی فناوری بودند امروز با فناور به توافق رسیده و قرارداد همکاری امضا می‌کنند. البته این قراردادها نمادین نمایشگاه است و در طول سال قراردادهای بیشتری بین فناور و شرکت‌های صنعتی منعقد شده است.

علی نجیمی؛ دبیر کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: «صنعت به فناوری با ریسک کم و هزینه مناسب نیاز دارد شبکه تبادل فناوری نانو با استقرار ۷۰ کارگزار بین عرضه‌کنندگان فناوری و متقاضیان فناوری توانسته چالش‌های صنعتی را برطرف کرده و فناوری را توسعه دهد. در طول سه سال گذشته حدود دو هزار تقاضای صنعتی در ۱۵ حوزه صنعتی مختلف به ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شبکه تبادل ارسال شده است که ۳۰۰ تقاضا به قرارداد فناورانه تبدیل شده و ۱۷۶ پروژه با موفقیت به اتمام رسیده است.»

گفتنی است در سومین روز از نمایشگاه فناوری نانو نیز ۴ قرارداد فروش محصولات بر فناوری نانو منعقد شد.