وزن سازه‌های ساختمانی با بتن نانویی کاهش می‌یابد

شرکت مهندسی طرح وندیداد یکی از شرکت‌های حاضر در خانه‌ نانویی دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو است. این شرکت بتن فوق سبک خود را که با استفاده از فناوری‌نانو تقویت شده، برای استفاده در صنعت ساختمان در این نمایشگاه ارائه کرده است. وندیداد با به کارگیری نانوذرات سیلیس، اقدام به تولید بتن‌های فوق سبک با خواص بهبود یافته نموده است. استفاده از این محصول می‌تواند وزن سازه را تا یک تن به ازای هر مترمکعب بتن‌ریزی نسبت به بتن‌های معمولی کاهش دهد.

کاهش وزن سازه‌های ساختمانی یکی از دغدغه‌های صنعت ساختمان است که فناوری نانو راهکاری برای حل این مشکل ارائه کرده است. بتن نانویی از جمله رهیافت‌های ارائه شده در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو است که در خانه نانویی برای بازدید علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

شرکت مهندسی طرح وندیداد با به‌کارگیری نانوذرات در ساخت بتن‌های سبک موفق به تولید صنعتی محصولی با وزن مخصوص بسیار سبک‌تر و مقاوم‌تر از بتن‌های معمول در بازار شده است. استفاده از این محصول می‌تواند باعث افزایش مقاومت سازه‌های ساختمانی در برابر زلزله و آسیب مقاوم‌سازی بناها در برابر زلزله به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و کاهش وزن سازه‌ ساختمانی یکی از راهکارهای مناسب در این زمینه به شمار می‌رود. با توجه به اینکه بتن بخش عمده‌ای از بار مرده‌ ساختمان را دربردارد، لذا استفاده از بتن‌های سبک سازه‌ای و مهندسی شده، راهکار مناسبی برای دستیابی به کاهش وزن بنا و مقاوم سازی آن در برابر آسیب‌های ناشی از زلزله خواهد بود.

این شرکت با به‌کارگیری نانوذرات سیلیس، اقدام به تولید بتن‌های فوق سبک با خواص بهبود یافته کرده است. استفاده از این محصول می‌تواند وزن سازه را تا یک تن به ازای هر مترمکعب بتن‌ریزی نسبت به بتن‌های معمولی کاهش دهد. این بدان معنی است که به ازای هر مترمربع، وزن سازه بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ کیلوگرم کاهش می‌یابد. به این ترتیب برای یک سازه با زیربنای ۱۰۰۰ مترمربع، وزن سازه بین ۱۱۰ تا ۱۴۰ تن سبک‌تر خواهد شد. از آنجا که نیروی ناشی از زلزله، ارتباط مستقیم با وزن ساختمان دارد، لذا با کاهش چشم‌گیر آن، مقاومت بنا به هنگام وقوع زلزله افزایش می‌یابد. این مزیت علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان‌ها منجر به افزایش سرعت ساخت بنا نیز می‌شود. علاوه بر این با به کارگیری بتن‌های سبک و کاهش وزن ساختمان، میزان استفاده از آهن‌آلات و آرماتورها کاهش می‌یابد. این ویژگی نیز کاهش هزینه‌‌ مصالح مصرفی را در پی دارد که استفاده از این محصول را مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌نماید.

این محصول موفق به کسب تأییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه‌ فناوری نانو شده و همچنین اختراعی از آن با شماره‌ ۰۰۸۶۵۳ و تحت عنوان «تولید بتن سبک با مقاومت زیاد با استفاده از فناوری نانو» ثبت شده است.