ساخت سانتریفیوژی در نانواستارتاپ ایرانی

یک گروه استارتاپی که در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو حضور یافته، موفق به تولید دستگاه سانتریفیوژ یا جداساز گریز از مرکزی شده است که نانوذرات را با قیمت مناسب‌تری تولید می‌کند.

برای استفاده از نانوذرات محلول در محصولات نانویی، باید ابتدا آن‌ها را از محلول جدا کرد که نیازمند دستگاه سانتریفیوژ یا گریز از مرکزی است که بتواند این کار را برای محققان انجام دهد. اما معمولا نمونه‌های خارجی قیمت‌های بالایی دارند. یک گروه استارتاپی به تازگی دستگاهی مشابه نمونه‌های خارجی تولید کرده است که به واسطه آن می‌توانند با قیمت پایین‌تری نانوذرات تولید کنند.

شهره ارجمندی؛ فارغ‌التحصیل رشته مکانیک سیالات از دانشگاه تهران به عنوان یک از اعضای این گروه استارتاپی در توضیح ساخت دستگاه جداساز گریز ار مرکز می‌گوید: «ما این دستگاه را بیشتر برای تأمین نیاز خود برای استفاده از نانوذرات در محصول تولید کردیم. نمونه‌های خارجی این دستگاه سانتریفیوژ که در بازار ایران وجود دارد در حجم ۳۰ لیتری با قیمتی بالا حدود ۲۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.»

نمونه‌های آزمایشگاهی این دستگاه سانتریفیوژ بسیار کوچک است و برای ساخت نانوذره مناسب نیست و مقدار کمی نانوذره تولید می‌کند.

اما این گروه استارتاپی با ساخت نمونه‌ای داخلی علاوه بر اینکه توانسته‌اند نیاز خود را برای تولید نانوذره برطرف کنند، نمونه‌ای تولید کرده‌اند که قیمت آن به هزار دلار کاهش یافته است.

ارجمندی ادامه می‌دهد: «از آنجایی که نانومواد موردنیاز ما با کمک این دستگاه راحت‌تر تولید می‌شود، تولید نانوذرات هم با قیمتی پایین‌تر و حدود یک دهم نمونه‌های خارجی قابل تولید هستند و به همین دلیل، قیمت دستگاه‌ها هم بسیار پایین‌تر هستند.»

تعداد دور این دستگاه ۲۰۰ RPM است و برای ساخت هر نانوذره‌ای هم می‌توان از آن استفاده کرد. این دستگاه به این شکل عمل می‌کند که نانوذرات داخل سانتریفیوژ قرار می‌گیرد و از آنجایی که نانوذرات در سنتز محلول هستند، این دستگاه آن‌ها را از آن حلال جداسازی می‌کند. در این حالت نانوذرات در مرکز دستگاه تجمع کرده و مایعات از مرکز آن خارج می‌شود.