تداوم همکاری دو شرکت ایرانی برای تولید فرش‌های نانویی آنتی‌باکتریال

تداوم همکاری دو شرکت ایرانی برای تولید فرش‌های نانویی آنتی‌باکتریال

هفته گذشته قرارداد همکاری میان شرکت تابان اندیش برجیس و صنایع نساجی پامچال برای استفاده از نانومواد در تولید فرش‌های آنتی‌‌باکتریال منعقد شد تا همکاری این دو شرکت که از یک سال قبل آغاز شده، تداوم یابد.

با امضاء قرارداد میان شرکت تابان اندیش برجیس و صنایع نساجی پامچال همکاری این دو شرکت برای استفاده از نانومواد در فرش‌های آنتی‌باکتریال ادامه می‌یابد. سیامک سلیمی؛ مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت تابان اندیش برجیس می‌گوید: «بیش از یک سال از آغاز همکاری میان شرکت تابان اندیش برجیس و صنایع نساجی پامچال می‌گذرد. در نقطه آغازین همکاری، کارشناسان تابان اندیش‌ برجیس از خط تولید شرکت پامچال بازدید کرده و پیشنهادی برای استفاده از نانومواد در فرش‌های تولیدی این شرکت ارائه کردند که پس از موافقت پامچال، نمونه اولیه از کار آماده و ارائه شد. پس از راه‌اندازی خط تولید پایلوت و انجام تست‌های اولیه، این محصول موفق به دریافت گواهی نانومقیاس شد.»

مهندس سلیمی درباره این فناوری می‌گوید: «برای استفاده از نانومواد روی خط تولید، کارشناسان شرکت تابان اندیش برجیس اقدام به نصب نازل‌های ویژه‌ای کردند که با استفاده از آن می‌توان سطح الیاف را پوشش‌دهی کرد. موفقیت در تولید نمونه‌های اولیه موجب شد تا ۳۰۰ کیلوگرم نانومواد از سوی شرکت نساجی پامچال سفارش داده شود که این محصول به این شرکت تحویل داده شده است.»

مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت تابان اندیش برجیس ایجاد خواص آنتی‌باکتریال را اولین گام برای همکاری مشترک دانسته و توسعه بیشتر محصولات نساجی پامچال با استفاده از نانومواد را گام بعدی همکاری مشترک دو شرکت می‌داند به طوری که در حال حاضر تحقیق و توسعه روی ایجاد خواص آنتی‌استاتیک و ضدآتش در فرش‌های شرکت نساجی پامچال در حال انجام است.

مریم رمضانی؛ عضو هیئت‌مدیره شرکت فرش پامچال از توزیع فرش‌هایی نانویی در بازار خبر داد و درباره توسعه فناوری‌نانو در این شرکت گفت: «در حال حاضر ده درصد از تولیدات ما به محصولات نانویی اختصاص دارد و با توسعه بیشتر بازار تلاش می‌کنیم سهم محصولات نانویی را افزایش دهیم.»

وی از برنامه ویژه شرکت پامچال برای صادرات فرش‌های نانویی خبر داد و شرکت در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۹ ترکیه را فرصتی مناسب برای بازاریابی برای این فرش‌ها دانست که با توجه به خواص بهبود یافته فرش‌ها می‌توان بازار صادراتی مناسبی برای این فرش‌ها متصور بود.

لازم به ذکر است شرکت فرش پامچال با استفاده از مواد نانویی در تاروپود فرش‌ها موفق به ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در فرش‌های تولیدی خود شده است. این شرکت از اکسیدروی برای ایجاد خواص آنتی‌باکتریال روی الیاف اکریلیک استفاده می‌کند.