روشی برای ساخت نانوژل‌ها با کاربرد در بخش درمان سرطان

روشی برای ساخت نانوژل‌ها با کاربرد در بخش درمان سرطان

پژوهشگران روشی برای تولید نانوژل‌ها ارائه کردند، آن‌ها با تزیین این نانوژل‌ها عملکرد نانوژل را ارتقاء داده و آن را برای استفاده در بخش درمان سرطان آماده کردند.

محققان دانشگاه تگزاس در آسین دستورالعمل جدیدی برای تولید ژل‌های نانومقیاس یا نانوژل تهیه کردند که می‌توانند برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان استفاده شود. این نانوژل‌ها پتانسیل رهایش دارو به تومورهای سرطانی را دارا هستند به طوری که این نانوژل‌ها قادرند تا با کمک نشانگرهای زیستی، سلول‌های بدخیم را هدف قرار داده و از بین ببرند.

مهم‌ترین ویژگی نانوژل‌ها، توانایی آن‌ها برای اصلاح و مزین شدن با مولکول‌های زیستی فعال مختلف است. این اصلاحات موجب می‌شوند تا نانوژل‌ها از نظر فیزیکی و شیمیایی متنوع شوند و این تنوع در این روش بیشتر از نانوژل‌های به‌دست آمده از روش‌های دیگر است.

در مطالعه‌ای که در نشریه Science Advances به چاپ رسیده محققان دانشگاه مک‌‌کتا نشان دادند که این نانوژل‌ها چگونه برای درمان سرطان استفاده می‌شوند. به دنبال تغییراتی شیمیایی نانوژل‌ها می‌توانند بارگیری و رهاسازی دارو را انجام دهند، همچنین می‌توانند به محیط‌های با pH منحصربه‌فرد پاسخ دهند، آن‌ها می‌توانند نشانگرهای شیمیایی را شناسایی کرده و همچنین می‌توانند نور را به گرما تبدیل کرده و از آن برای مقاصد درمانی استفاده کنند.

این نانوژل‌های خالص‌شده حاوی اسیدهای کربوکسیلیک و گروه‌های عاملی شیمیایی بوده که در مولکول‌های طبیعی رایج هستند. این گروه‌ها به محققان اجازه می‌دهند تا بتوانند نانوژل‌ها را اصلاح کنند. اصلاح کردن برای مسلح کردن نانوژل به‌منظور هدف‌گیری سلول سرطانی ضروری است.

به اعتقاد محققان این پروژه، این نانوژل‌ها همانند یک بوم خالی و دست‌نخورده هستند. بوم خالی نقاشی چیزی بیش از چوب و پارچه نیست به همین ترتیب نانوژل نیز مواد پلیمری و آب است، هنگامی که با گروه‌های مختلف فعال زیستی تزئین می‌شود، فعالیت گروه به عملکرد ژل اضافه می‌شود بنابراین، از یک سیستم ساده به یک سامانه پیشرفته تغییر می‌کند.

این گروه تحقیقاتی معتقد است که این نانوژل‌ها می‌توانند برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده شوند به طوری که نانوژل برای استفاده در درمان یک بیماری خاص اصلاح شده و از آن برای درمان استفاده می‌شود.