سرمایه‌گذاری دولت نیوزلند برای افزایش بهره‌وری کشاورزی با نانوپوشش‌

سرمایه‌گذاری دولت نیوزلند برای افزایش بهره‌وری کشاورزی با نانوپوشش‌

دولت نیوزلند روی پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کرده که در آن از نانوپوشش‌ها برای افزایش بهره‌وری کشاورزی استفاده می‌شود.

جرج واکر از دانشگاه اوتاگو نیوزلند معتقد است که استفاده از علم و فناوری راهی برای کمک به کشاورزی است. وی پروژه‌ای را آغاز کرده که وزارت کسب‌وکار نیوزلند یک میلیون دلار گرنت برای آن تدارک دیده است، پروژه‌ای که قرار است در آن از فناوری‌نانو برای افزایش بهره‌وری کشاورزی و کاهش اثرات زیست‌محیطی این بخش استفاده شود.

اعضاء این تیم کرایگ بانت، سالی پرایس و ایوی لیو از دانشگاه لینکولن بوده که به دنبال ایجاد دستاوردهایی با استفاده از نانوپوشش در کشاورزی هستند به طوری که نانوپوشش‌ها بتوانند رهایش کودها را در خاک مدیریت کنند و زمان جوانه‌زنی بذرها را کنترل کنند.

کنترل نرخ رهایش کود اهمیت زیادی دارد چرا که اگر کود زود آزاد شود نیترات زیادی وارد خاک شده که این امر موجب آلودگی خاک و اثرات منفی زیست‌محیطی می‌شود.

وقتی هم که نیترات خاک کم شود کشاورز باید از کود استفاده کند تا خاک به شرایط ایده‌آل برسد که این امر نیز موجب افزایش هزینه‌های کشاورزی می‌شود.

این گروه تحقیقاتی روی دانش نوعی نانوپوشش پلی‌استر جدید متمرکز شدند که زیست‌تخریب‌پذیر است. زمانی که این فناوری مورد استفاده قرار می‌گیرد رهایش کود کنترل شده انجام می‌شود.

از این فناوری می‌توان برای کنترل زمان جوانه‌زنی استفاده کرد، به تاخیر انداختن زمان جوانه‌زنی برای کشاورزی اهمیت زیادی دارد. برای مثال، کشاورز می‌تواند بذرپاشی را کمی زودتر از زمان رایج آن یعنی، پاییز، انجام دهد زمانی که هوا شرایط بهتری دارد؛ یا این که کشاورز می‌تواند دو نوع بذر را با هم بکارد در حالی که یکی از این بذرها با تاخیر رشد می‌کند، در نتیجه بذر اول به محصول رسیده و برداشت می‌شود و بعد بذر دوم جوانه می‌زند. از دیگر مزیت‌های رشد جوانه‌زنی کنترل شده، امکان مدیریت علف‌های هرز است که این کار در نهایت موجب افزایش بهره‌وری در کشاروزی می‌شود.

این پروژه سه ساله بوده که مورد توجه شرکت‌های فعال در حوزه کودهای کشاورزی قرار گرفته است.