سامانه رهایش هوشمند برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها

سامانه رهایش هوشمند برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها

پژوهشگران با ترکیب دو نوع آنتی‌بیوتیک با نانوتوری که با الکتروریسندگی ساخته شده، موفق به ارائه فناوری رهایش آنتی‌بیوتیک شدند که مقاومت باکتریایی ایجاد نمی‌کند.

مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیک یکی از چالش‌های جهانی است که دستاوردهای اخیر شرکت‌ها و محققان دانشگاهی توانسته گام موثری در مسیر حل این چالش به جلو باشد. محققان ژاپنی به تازگی با استفاده از نانوذرات طلا موفق به مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی شده‌اند.

متخصصان سلامتی در جهان نسبت به مشکل مقاومت باکتری‌ها به داروها هشدار می‌دهند. در راستای رفع این چالش، محققان دانشگاه فلیندرز در ژاپن موفق به ارائه روش درمانی رهایش هوشمند با نانومواد شده‌اند.

در این پروژه، محققان دو نوع آنتی‌بیوتیک کولیستین و وانکومایسین را با نانوذرات طلا ترکیب کردند و در یک توری قرار دادند. این توری دارای الیافی به قطر ۲۰۰ نانومتر بود که با استفاده از روش الکتروریسندگی ساخته شده و برای استفاده در این پروژه پارامترهای آن بهینه‌سازی شده است.

کوپر از محققان این پروژه می‌گوید: «به‌منظور رهایش آنتی‌بیوتیک در یک محیط مشخص، این آنتی‌بیوتیک در یک توری قرار داده شده است، توری که با الکتروریسندگی ساخته شده و برای این کار بهینه‌سازی شده است. این توری در حوزه زیست‌پزشکی مورد توجه محققان است و از آن برای مدیریت زخم، رهایش دارو و پوشش‌های آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.»

وی درباره فرآیند الکتروریسی می‌گوید: «یک ولتاژ میان سوزن نازل و صفحه هدف برقرار می‌شود و محلول به‌صورت پاششی از سوزن بیرون می‌آید و در نهایت به الیاف تبدیل می‌شود.»

وی معتقد است که نانوذرات طلا موجب تغییر رهایش آنتی‌بیوتیک از نانوتوری می‌شوند. علاوه‌بر این نانوذرات طلا بار را خنثی می‌کنند و موجب می‌شوند که آنتی‌بیوتیک به سوی مرکز الیاف حرکت کرده و رهایش مدت‌دار انجام شود.»

نتایج این پروژه نشان می‌دهد که دوز رهایش نسبت به رهایش‌های رایج کاهش یافته و اثرات جانبی آن به حداقل می‌رسد.

هرچند دوز دارو کاهش یافته اما میزان رسیدن آنتی‌بیوتیک به سلول‌های هدف هنوز در سطح بسیار بالایی قرار دارد که این موضوع موجب می‌شود تا باکتری قادر به زنده‌ ماندن نباشد و هیچ مقاومت آنتی‌بیوتیکی رخ ندهد.