صادرات «چادر مشکی» نانویی ایران به نیجریه

صادرات «چادر مشکی» نانویی ایران به نیجریه

موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف از صادرات چادر مشکی نانویی ایرانی به کشور نیجریه خبر داد. این چادرها به دلیل داشتن نانومواد، از خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی‌استاتیک برخوردار هستند.

موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف، به‌عنوان یکی از موسسه‌های فعال در زمینه‌ طراحی و تولید پوشاک اسلامی و مجری مجموعه نمایشگاه‌هایی با موضوع حجاب و عفاف، اقدام به صادرات چادر مشکی ایرانی به نیجریه کرده است.

صابر قاضی‌پور، مدیر اجرایی موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف درباره بازار این چادرها می‌گوید: «سال گذشته موفق به تولید ۴۱ هزار متر پارچه برای تولید چادر مشکی شدیم که بخشی از این تولیدات به کشور نیجریه صادر شد.»

وی درباره فناوری به کار رفته در این پارچه‌ها می‌گوید: «ما از نانوذرات برای ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی‌استاتیک استفاده کردیم.»

مدیراجرایی موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف معتقد است که این چادرها پتانسیل صادرات قابل توجهی در کشورهای اسلامی دارد.

قاضی‌پور درباره محصول جدید این شرکت می‌گوید: «از فناوری مشابه به کار رفته در چادرهای مشکی، برای تولید پیراهن سفید استفاده کردیم با این تفاوت که در چادرها، پارچه به کار رفته پلی‌استر بود اما در پیراهن سفید از پارچه پنبه‌ای استفاده می‌کنیم. این پیراهن‌ها سه خاصیت ضدلک، آنتی‌باکتریال و خنک‌کننده را به صورت همزمان با هم دارند که این موضوع مزیت اصلی محصول ما است. تمرکز زیادی برای صادرات این پیراهن‌ها داریم و پیش‌بینی می‌کنیم که بازار صادرات خوبی در انتظار این محصول جدید باشد.»

چادر یکی از پوشش‌های مرسوم در کشور ما ایران و دیگر جوامع اسلامی است. این نوع پوشش نیز مانند دیگر البسه می‌تواند محلی برای رشد میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌ها باشد. برای همین منظور استفاده از مواد آنتی‌باکتریال در بافت یا مراحل تکمیلی دوخت انواع البسه مخصوصا چادر کمک شایانی به جلوگیری از انتشار میکروارگانیزم‌ها و باکتری‌ها خواهد کرد. یک گروه از مواد آنتی‌باکتریال که به تازگی مورد توجه تولیدکنندگان در صنایع مختلف قرار گرفته‌اند نانوذرات با خواص ضدباکتریایی هستند. موسسه فرهنگی پژوهشی حجاب و عفاف تولیدکننده انواع چادر و قواره‌های چادری در محصولات خود از نانوذرات آنتی‎باکتریال استفاده کرده و انواع چادر با خاصیت آنتی‌باکتریال را به بازار عرضه کرده است.

محصول تولیدشده مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۷۶۶۴، ۱۰ بار شسته شده و نتایج نشان می‌دهد که این محصول فعالیت آنتی‌باکتریال قوی را مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۱۱۰۷۰ (نساجی- تعیین فعالیت ضدباکتریایی در کالاهای نساجی) از خود نشان می‌دهد.

این موسسه موفق به دریافت گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو برای پارچه‌های چادری شده است و توانسته مجوز شیما را از سازمان مد و لباس کشور دریافت کند.