انتخاب کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو به عنوان کمیته فنی متناظر نمونه از سوی سازمان ملی استاندارد

انتخاب کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو به عنوان کمیته فنی متناظر نمونه از سوی سازمان ملی استاندارد

در مراسم روز جهانی استاندارد از کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو به عنوان یکی از کمیته‌های فنی متناظر نمونه کشور تقدیر شد.

مراسم روز جهانی استاندارد امسال همزمان با آغاز هفته استاندارد در روز سه‌شنبه ۱۶ مهر برگزار شد. در این مراسم معاون اول رییس‌جمهور و جمعی از مقامات عالی رتبه کشوری، نمایندگان بخش خصوصی، انجمن‌ها، تشکل‌های تولیدی، صنفی و صنعتی، تولیدکنندگان و صنعتگران در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی حضور داشتند. همچنین احسان اووت؛ دبیرکل موسسه استانداردسازی و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (سمیک)، مهمان این مراسم بود.

در بخشی از این مراسم با حضور مقامات عالی رتبه کشوری از واحدهای تولیدی، مسئولان کنترل کیفیت، مراکز آموزشی همکار، کمیته‌های فنی متناظر، دبیران تدوین استاندارد، نهادهای گواهی‌کننده و پژوهشگران نمونه ملی تقدیر شد که در بخش تقدیر از کمیته‌های فنی متناظر، کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو به عنوان یکی از کمیته‌های فنی متناظر نمونه معرفی شد.

امضای تفاهم‌نامه بین سازمان ملی استاندارد ایران و فرهنگستان زبان و ادب فارسی توسط روسای دو سازمان و همچنین رونمایی از کتاب «آموزش مبانی استانداردسازی» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. این مراسم هر ساله در چنین ایامی مقارن با روز جهانی استاندارد، توسط سازمان ملی استاندارد برگزار می‌شود. پیش از این و در سال‌های گذشته، کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو موفق به کسب عنوان واحد تدوینگر نمونه استاندارد و کمیته فنی متناظر نمونه کشوری شده بود و از سوی سازمان ملی استاندارد مورد تقدیر قرار گرفته بود.

لازم به ذکر است که کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو در سال ۱۳۸۵، توسط ستاد توسعه فناوری نانو و با همکاری سازمان ملی استاندارد تشکیل شد و دبیرخانه آن در این ستاد استقرار یافت. این کمیته تاکنون ۱۰۰ استاندارد ملی و ۴ استاندارد بین‌المللی (ایزو) را تدوین کرده است و هم‌اکنون ۲ استاندارد بین‌المللی در دست انتشار و ۳ استاندارد بین‌المللی در دست تدوین دارد. در نتیجه فعالیت‌های پیگیر و مستمر این کمیته در سازمان ایزو، کشور ایران هم‌اکنون به عنوان یکی از کشورهای فعال در زمینه تدوین استانداردهای فناوری نانو در سطح جهان شناخته می‌شود و از لحاظ تعداد انتشار استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو، رتبه ۳ جهانی و از لحاظ تعداد تدوین استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو، رتبه ۵ جهانی را دارا است.