کنسرسیوم اروپایی به دنبال استفاده از فناوری‌نانو در کشتی‌ها

کنسرسیوم اروپایی به دنبال استفاده از فناوری‌نانو در کشتی‌ها

کنسرسیوم KETmaritime متشکل از ۷ شریک اروپایی به دنبال استفاده از فناوری‌نانو برای مقابله با رسوبات زیستی و خوردگی در کشتی‌ها هستند. در این پروژه، شرکت پرتغالی آندرسی نیز مشارکت دارد.

براساس یک مطالعه مهم دریایی که به تازگی انجام شده، فناوری‌نانو نقش مهمی در مدیریت آینده خوردگی و رسوب‌های زیستی خواهد داشت. گروهی از دانشمندان برجسته اروپایی، جزئیات مطالعه‌ای درباره پتانسیل‌های «کاربردهای دریایی فناوری‌نانو» را به‌عنوان بخشی از پروژه KETmaritime منتشر کردند.

آزمایشگاه بین‌المللی فناوری‌نانو ابریان (INL) شریک اصلی در پیشگامی یک میلیون یورویی این پروژه بوده که از حمایت صندوق توسعه منطقه‌ای اروپا نیز برخوردار است.

آنا ویلا؛ هماهنگ کننده پروژه می‌گوید: «رطوبت و سطح شوری در دریا باعث ایجاد ۳۰ درصد از خرابی کشتی‌ها و نقص فنی در آن‌ها می‌شود. خوردگی و رسوبات زیستی دو محصول جانبی روی کشتی‌ها بوده که بر عملکرد آن‌ها تاثیر مستقیم دارد. خوردگی و رسوبات زیستی، دو چالش برای کشتی‌ها هستند. زمانی که خوردگی ایجاد شود فرآیند اکسیداسیون در بدنه کشتی تسریع شده و تمامیت کشتی در معرض خطر قرار می‌گیرد. این کار معمولا هزینه زیادی برای کشتی‌ها به دنبال دارد. با این حال، راه‌حل‌های جدید از طریق توسعه پوشش‌های نانوساختار با استفاده از نانوذرات بررسی شده است. این پوشش‌ها می‌توانند محافظت سطح کشتی را انجام دهند.»

وی می‌افزاید: «در حال حاضر شرکت پرتغالی آندرسی برای پیاده‌سازی این فناوری با پروژه KETmaritime همکاری می‌کند. این شرکت به دنبال افزایش طول عمر حسگرها و مقابله با رسوبات زیستی است. فناوری‌نانو برای به بیشینه‌ رساندن قابلیت ضدچسبندگی یا دافعه سطح و از بین بردن نیاز به زیست‌کش‌ها در این پروژه به کار گرفته می‌شود که مزایای زیست‌محیطی به همراه دارد.»

این پروژه با همکاری مرکز فناوری ادونیال اسپانیا و مرکز مارین سوث‌اینست بریتانیا انجام شده است. براساس این گزارش، بسیاری از شرکت‌ها در حال تهیه محصولات تخصصی فناوری‌نانو برای مقابله با خوردگی و رسوبات زیستی هستند. در این محصولات از موادی نظیر نانوذرات سیلیکا، آلومینا و اکسیدروی استفاده شده است.

KETmaritime پروژه‌ای است که توسط یک کنسرسیوم متشکل از ۸ شریک اروپایی انجام می‌شود. کشورهایی نظیر پرتغال، بریتانیا و فرانسه در این پروژه مشارکت دارند.