بانداژ نانویی، رتبه اول رقابت Young Scientist 3M

بانداژ نانویی رتبه اول رقابت Young Scientist 3M

رتبه اول رقابت چالش دانشمند جوان ۳M به نوجوانی داده شد که با استفاده از نانوذرات، بانداژی ساخته که جایگزین آنتی‌بیوتیک است.

نوجوانی ۱۴ ساله، برنده جایزه رقابت برای اختراع بانداژ مایع موسوم به ۳M Scientist Challenge شد. این نوجوان اهل کالیفرنیا با استفاده از نانوذرات سیال ،جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک تولید کرده است. این رقابت همه ساله در سنت‌پاول، مینه‌سوتا برگزار می‌شود که این نوجوان با شکست ۹ فینالیست موفق به دریافت رتبه اول این رقابت‌ها شد.

صدها دانش‌آموز کلاس پنجم تا هشتم، ایده‌های خود را در این مسابقه ارائه دادند، این رقابت باعث می‌شود که دانش‌آموزان دوره راهنمایی برای حل مشکلات جهانی، پروژه‌های خود را ارائه دهند اما تنها یک نفر برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری را از آن خود می‌کند.

فان بعد از اطلاع از کسب رتبه اول در این رقابت می‌گوید: «من واقعا هیجان‌زده و غافلگیر شدم. پروژه من بسیار مهم بوده چرا که موجب می‌شود استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها کاهش یابد.»

شرکت‌کنندگان در این رقابت بعد از دو روز چالش پیچیده ذهنی و کار کردن تک به تک با یک دانشمندی که از آن‌ها دو برابر مسن‌تر است، وارد رقابت شده و ۱۰ نفر به فینال راه پیدا می‌کنند که فینالیست‌ها پروژه‌های خود را در مقابل مدیران شرکت ۳M ارائه می‌دهند. کارولین کراولی که مقام دوم را به‌دست آورد، یک قطار پایدار را طراحی کرده است قطاری که از هایرلوپ ایلان ماسک ایمن‌تر و کارآمدتر است.

کراولی می‌گوید: «چهار میلیون کودک همه ساله به دلیل آلودگی هوا به آسم مبتلا می‌شوند که هر روز ۱۱ هزار نفر به جمع این افراد اضافه می‌شوند. بنابراین من می‌خواهم از این اتفاق جلوگیری کنم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما می‌خواهید هوا را ایمن‌تر کنید گفت: «بله، من ایده قطار جدیدی را مطرح کرده‌ام که می‌تواند از منابع تجدیدپذیر به جای سوخت فسیلی استفاده کند، بنابراین برای محیط‌زیست مناسب‌تر است.»

دانش‌آموز دیگری به نام فراز تامبولی، دستگاهی را ساخته که قادر است زبان نشانه‌ها را به صدا تبدیل کند.