ترکیب آنتی‌ژن با نانومواد برای تحریک سیستم ایمنی بدن

ترکیب آنتی‌ژن با نانومواد برای تحریک سیستم ایمنی بدن

نانوموادی طراحی شده است که با قرارگیری روی آنتی‌ژن می‌تواند به‌عنوان عامل تحریک کننده سیستم ایمنی بدن عمل کرده و در نهایت برای مقابله با بیماری‌های عفونی و غیرعفونی از آن استفاده کرد.

یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که پپتیدها با توالی خاص ساختارهای بسیار منظمی نظیر نانوالیاف دارند، این توالی را می‌توان گسترش داد و در نهایت از آن برای مقابله با بیماری‌هایی نظیر سرطان یا بیماری‌های عفونی استفاده کرد.

زمانی که فرد بیمار می‌شود، ویروس مهاجم یا باکتری باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شده و موجی از گلبول‌های سفید را برای حمله به منبع بیماری ارسال می‌کند. اگرچه سیستم دفاعی طبیعی بدن اغلب می‌تواند عفونت را از بین ببرد اما واکنش ایمنی بدن بعضی مواقع صدمات بیشتری نسبت به آنچه که پیش‌بینی می‌شود، ایجاد می‌کند.

کولیر و همکارانش از دانشگاه دوک، زیست‌موادی ساختند که می‌تواند به درک و کنترل پاسخ ایمنی بدن کمک ‌کند. بیشتر پروژه‌های این آزمایشگاه شامل ترکیباتی نظیر زیست‌مواد، پپتیدها و پروتئین‌ها برای درمان انواع بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن است.

کولیر می‌گوید: «تشخیص اینکه چگونه می‌توانیم این مواد را برای تعامل سازنده با بدن طراحی کنیم، چالشی بزرگ است. هر نوع سلول ایمنی بدن برهم‌کنش ویژه‌ای با این مواد دارند، بنابراین ما باید ماده‌ای طراحی کنیم که بتواند ترکیب صحیحی از سلول‌ها را تحریک کند تا به شیوه‌ای صحیح رفتار کنند.»

این گروه تحقیقاتی به سراغ نانومواد مهندسی شده رفتند. کولیر می‌افزاید: «ما در حال تهیه آنتی‌ژن روی نانومواد هستیم تا از آن علیه بیماری‌های مختلف استفاده کنیم.»

چلسی فری از دانشجویان دکترا در آزمایشگاه کویلر می‌گوید: «ما توانستیم نانومواد جدیدی را ارائه کنیم که به ما اجازه می‌دهد تا برهم‌کنش سلول‌های ایمنی بدن را با آنتی‌ژن HIV کنترل کند. ما امیدواریم که این معماری منحصربه‌فرد از مواد بتواند پاسخ قوی سیستم ایمنی بدن را ایجاد کند و در نهایت آنتی‌بادی‌ها با استرین‌های متنوع ویروس HIV مبارزه کنند.»

این گروه تحقیقاتی تمرکز خود را روی بیماری‌های غیرعفونی نظیر سرطان افزایش داده است. آن‌ها روی نوع کشنده‌ای از سرطان مغز کار می‌کنند تا با کمک این فناوری و تحریک سیستم ایمنی بدن آن‌ها را از بین ببرند.