حضور ایران درسومین نمایشگاه تجارت جهانی بمبئی

مرکز فروش فناوری ایران در هند، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، در سومین نمایشگاه تجارت جهانی شرکت کرد. این نمایشگاه در روزهای ۲۲ و۲۳ آبان ماه در شهر بمبئی برگزار شد.

 

در این نمایشگاه که با حضور ۲۸ کشور در محل دائمی تجارت جهانی بمبئی برگزار شد، فرصت های صادراتی کشورها به معرض نمایش گذاشته شد که علاوه بر شرکت‌ها، برخی از نمایندگی‌های کنسولی هم حضور داشتند.

سید مجتبی قدمگاهی، مدیر مرکز فروش فناوری ایران در هند در این رابطه گفت: «حضور ایران با محصولات فناورانه در چنین نمایشگاه‌هایی به ارتقاء برند ایران کمک خواهد کرد، از آنجا که همیشه ایران با محصولات سنتی نظیر فرش، پسته و خرما شناخته می‌شود و این درحالی است که توانمندی ایران در تولید محصولات فناورانه بسیار بالاست و اگر در بخش صادرات توجه بیشتری به آن شود، در آینده‌ای نه چندان دور ایران به عنوان یک کشور دارای فناوری پیشرفته در جهان شناخته خواهد شد و این بازاریابی محصولات ایرانی در حوزه فناوری را آسان‌تر می‌کند. با توجه به وضعیت اقتصادی امروز ایران نیاز است که به تجارت‌های با ارزش افزوده‌ی بالا روی بیاوریم تا کشور از وابستگی به خام فروشی نجات پیدا کند.»

ایشان با اشاره به حضور فعال ایران در این نمایشگاه اظهار داشت، تجار و صنعتگران هندی برای آشنایی با محصولات دانش بنیان ایرانی علاقه بسیاری نشان می‌دادند و در برخی زمان‌ها روبروی غرفه ایران ازدحامی از بازدیدکنندگان بود.

بازار هند یک بازار بسیار مستعد برای حضور ایرانیان و شرکت‌های ایرانی است که تا کنون راجع به آن غفلت شده است. مزیت‌های متعدد بازار هند برای ایران این امیدواری را ایجاد می کند که درآینده‌ای نه چندان دور سطح روابط تجاری ایران با هند بالاتر برود.

کشورهای چین، مالزی، افغانستان و آرژانتین از جمله کشورهای دیگری بودند که حضور پررنگی داشتند و محصولات متنوع تری را نسبت به کشورهای دیگر برای صادرات به بازار هند به معرض نمایش گذاشتند.