کریگامی ابزاری برای تا زدن گرافن و تولید حسگر

کریگامی ابزاری برای تا زدن گرافن و تولید حسگر

پژوهشگران با استفاده از کریگامی (Kirigami) اقدام به ساخت ماده‌ای مناسب برای حسگری کردند. این ماده در برابر فشارهای طبیعی بدن مقاوم است و نویز ایجاد نمی‌کند.

هر قدر حسگرهای پوشیدنی رایج‌تر می‌شوند، نیاز به ماده‌ای مقاوم در برابر صدمات ناشی از فشار طبیعی بدن، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای این منظور، پژوهشگران دانشگاه ایلینویز از روشی به نام کریگامی برای تولید مواد مقاوم در برابر فشار استفاده کردند و در نهایت محصولی با سازگاری بیشتر در برابر جنبش ساختند.

کریگامی شبیه به اوریگامی بوده که در آن محققان از گرافن استفاده کردند تا با تا زدن این ماده بتوانند حسگرهای مناسب برای دستگاه‌های پوشیدنی ارائه کنند.

نام از محققان این پروژه می‌گوید: «برای دستیابی به نتایج حسگری بهتر، لازم است که جنبش شما سیگنال اضافه تولید نکند. ما در این پروژه از کریگامی برای ایجاد ماده‌ای استفاده کردیم که عملکرد بهتری نسبت به مواد رایج دارد. این طراحی ویژه بسیار موثر بوده و می‌تواند سیگنال‌های موردظر را از جنبش‌های ناخواسته جدا کند.»

برای دستیابی به این نتایج، محققان شبیه‌سازی‌های مختلفی را انجام دادند و در نهایت نرم‌افزار آنلاینی را برای نانوساخت استفاده کردند. این نرم‌افزار به محققان اجازه می‌دهد تا شبیه‌سازی لازم را انجام داده و بعد اقدام به تولید محصول موردنظر کنند.

هنگامی که تیم طراحی نتایج مثبتی از شبیه‌سازی به‌دست آورد، آنگاه وارد بخش آزمایشگاهی کار شد. در این بخش محققان از گرافن استفاده کردند که ساختار نازکی داشته و در برابر شکسته شدن مقاوم است. این گروه گرافن را در میان دو لایه پلی‌آمیدی به‌صورت ساندویچ درآوردند.

نام می‌گوید: «از آنجا که گرافن نسبت به تغییرات بیرونی حساس و در عین حال یک ماده تقریبا رسانای انعطاف‌پذیر است از آن می‌توان برای تولید حسگر استفاده کرد.»

این گروه تحقیقاتی دریافتند که با استفاده از کریگامی می‌توان گرافن را به صورتی درآورد که تغییر شکل آن هیچ تغییری در حالت الکتریکی گرافن ایجاد نکند. آن‌ها دریافتند که این ساختار به فشار ۲۴۰ درصد نسبت به حالت عادی و ۷۲۰ درجه پیچش، حساسیتی نشان نمی‌دهد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Kirigami-inspired strain-insensitive sensors based on atomically-thin materials در نشریه Material Today به چاپ رسیده است.