ترکیب دو راهبرد برای چاپ سه‌بعدی قطعات الکترونیکی پیچیده

ترکیب دو راهبرد برای چاپ سه‌بعدی قطعات الکترونیکی پیچیده

پژوهشگران با ترکیب دو راهبرد مختلف، روشی برای تولید قطعات الکترونیکی سه‌بعدی ارائه کردند. با این روش چاپ سه‌بعدی می‌توان ساختارهای پیچیده برای استفاده در صنعت الکترونیک ساخت.

چاپ اجسام با قابلیت استفاده در صنعت الکترونیک مفهومی تازه در حوزه چاپ سه‌بعدی بوده و هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. ترکیب هم‌زمان چند ماده با هم و استفاده از آن برای تولید ساختار الکترونیکی سه‌بعدی، چالشی بزرگ است.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه چالمرز با همکاری محققانی از موسسه فرانهوفر آلمان مقاله‌ای در نشریه Advanced Engineering Materials به چاپ رساندند و در آن نشان دادند که چگونه می‌توان با ترکیب فناوری جوهرافشان و چاپ صفحه‌ای اقدام به توسعه قطعات الکترونیکی سه‌بعدی کرد.

از چاپ صفحه‌ای برای چاگ باتری‌های اولیه استفاده می‌شود، باتری‌هایی که به‌عنوان منبع تولید انرژی در LEDها استفاده می‌شود. چاپ جوهرافشان نیز برای رسوب الکترودهای نقره و ستون‌های فلزی در مدارهای الکترونیکی استفاده می‌شود.

در این پروژه محققان این دو روش را با هم ترکیب کردند و در نهایت ابزار چاپ سه‌بعدی چند ماده‌ای به‌دست آمده است. با این کار می‌توان پلیمرهای عایق و قطعات فلزی را برای تولید ساختارهای پیچیده و قطعات الکترونیکی سه‌بعدی چندکاره استفاده کرد. در این محصول مواد نانوذره‌ای رسانا و همچنین پلیمرهای غیررسانا با هم به کار می‌روند.

نویسندگان مقاله‌ مربوط به این پروژه امیدوار هستند که این فناوری در آینده در حوزه‌های مختلف به کار رود؛ برای مثال می‌توان از آن برای حوزه الکترونیک چاپی و میکروالکترونیک، بردهای چند لایه و ادوات پیچیده استفاده کرد.

چالش بعدی در این پروژه، استفاده از مواد اضافی، بهینه‌سازی سرعت فرآیند و مطالعات دقیق در مورد رابطه میان مواد مختلف در فناوری‌های چاپ است.

انریکو سواد از محققان این پروژه می‌گوید: «نتیجه اصلی تحقیق ما این است که فناوری چاپ جوهرافشان و صفحه‌ای استاندارد می‌تواند برای تولید قطعات سه‌بعدی چند ماده‌ای به کار رود، قطعاتی که دارای کاربردهای مخلتف در صنعت الکترونیک هستند. براساس این نتایج ما می‌توانیم پتانسیل بالای این رویکرد تولید را برای تولید قطعات بسیار پیچیده‌تر متصور باشیم.»