استفاده آزمایشی از آسفالت نانویی در بریتانیا

استفاده آزمایشی از آسفالت نانویی در بریتانیا

با همکاری مشترک شرکت دایرکتا پلاس و شرکت ایترکمیکا، به‌صورت آزمایشی از آسفالت حاوی گرافن در یکی از خیابان‌های شهر کاربریج بریتانیا استفاده خواهد شد.

شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) به‌صورت آزمایشی اقدام به آسفالت کردن خیابانی در بریتانیا با استفاده از آسفالت تقویت شده با گرافن کرد. این شرکت یک جاده در کاربریج، اکسفوردشیر را با استفاده از موادی حاوی گرافن G+ آسفالت کرد تا عملکرد این آسفالت نانویی با آسفالت‌های رایج مقایسه شود.

به گزارش دایرکتا پلاس، فناوری‌های جدید مانند این اصلاح کننده، پتانسیل زیادی دارند تا کیفیت سطح جاده‌ها را در اروپا و دیگر مناطق جهان بهبود دهند. دایرکتا پلاس برای این کار آزمایشی از محصولات تقویت شده با گرافن یک شرکت ایتالیایی استفاده کرده است.

در گزارش دایرکتا پلاس آمده است که در این کار آزمایشی قرار است تا بتن آسفالت اصلاح شده با مواد تقویت کننده با آسفالت‌های عادی مقایسه شود. در این کار عمر آسفالت در برابر عبور وسایل نقلیه، مقاومت در برابر تغییر شکل و تغییر شکل پلاستیکی دائمی آسفالت موردمطالعه قرار می‌گیرد.

این آسفالت‌کاری آزمایشی گامی مهم برای شرکت دایرکتا پلاس و ایترکمیکا است تا با همکاری هم پتانسیل استفاده از گرافن برای تولید نسل جدید آسفالت‌ها را ثابت کنند. ایترکیمیکا شرکت توزیع کننده افزودنی‌های آسفالت در ایتالیا است. در قالب این همکاری قرار است افزودنی تقویت شده با گرافن برای آسفالت تولید شود و در این مسیر از فناوری پتنت شده‌ای استفاده خواهد شد که موجب افزایش دوام و ماندگاری سطح آسفالت جاده‌ها خواهد شد.

این افزودنی جدید با استفاده از گرافن G+ شرکت دایرکتا ساخته می‌شود. پیش از این، این افزودنی در آزمایشگاه و در مقیاس کوچک تولید شد و نتایج کار، شرکت ایترکیمیکا را قانع کرد که تولید پایلوت این محصول را آغاز کند. افزودنی که در این مقیاس تولید شود، می‌تواند برای پوشش‌دهی چند کیلومتر آسفالت به‌کار رود.

استفاده از گرافن در آسفالت موجب می‌شود تا عملکرد سطح آسفالت به شکل قابل توجهی تغییر کرده و خواص مدیریت گرمایی آسفالت نیز بهبود یابد. این تقویت ساختاری موجب می‌شود تا آسفالت در دماهای بسیار پایین سخت و در دماهای بالا نیز نرم نشود؛ در نتیجه ترک خوردن در سرما و آسیب ساختار در گرما ایجاد نمی‌شود. یکی از مزایای آسفالت آمیخته شده با گرافن آن است که الاستیسیته و استحکام ساختاری سطح افزایش و میزان خستگی کاهش می‌یابد که این ویژگی‌ها هنگامی که فشار زیادی به آسفالت وارد می‌شود، اهمیت بیشتری خواهد داشت. همچنین نگهداری این نوع آسفالت با هزینه کمتری انجام می‌شود.

در حال حاضر آسفالت خیابان‌ها عمری بین ۶ تا ۷ سال دارند که با این فناوری می‌توان عمر آسفالت را به ۱۲ تا ۱۴ سال افزایش داد. این فناوری ماحصل تحقیق و توسعه میان دو شرکت است.