افزایش نقش بخش خصوصی در شبکه‌ آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

افزایش نقش بخش خصوصی در شبکه‌ آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از افزایش تعداد شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های خصوصی در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی خبر داد.

بنیاد علوم کاربردی رازی روز چهارشنبه ۲۹ آبان‌ماه، میزبان نشست مدیران شبکه‌ آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی بود. در این نشست، دکتر رضا اسدی‌فرد؛ مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ضمن اشاره به روند رو به رشد اعضا این شبکه از افزایش سهم بخش خصوصی در این شبکه‌ خبر داد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، با ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت‌های این شبکه، روند تکامل شبکه را یک روند تدریجی و با برنامه‌ریزی عنوان کرد و گفت: «تاکنون بیش از ۵۵۰ مجموعه آزمایشگاهی عضو شبکه شده‌اند که بیش از ۱۲ هزار دستگاه خود را در شبکه فناوری‌‌های راهبردی به اشتراک گذاشته‌اند. این آزمایشگاه‌ها در حال حاضر قریب به ۵۲ هزار آزمون ارائه می‌کنند که در طول یک سال گذشته یک میلیون دویست‌هزار خدمت توسط این اعضاء ارائه شده است. این خدمات به طیف وسیعی از مشتریان از بخش دانشگاهی و صنعت ارائه شده است.»

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی درباره اعضاء جدید این شبکه گفت: «در ابتدای کار شبکه، بیشتر اعضا از آزمایشگاه‌های مراکز و سازمان‌های دولتی بودند اما اخیرا نقش شرکت‌های خصوصی بسیار پررنگ شده به طوری که در حال حاضر سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌ است که این امر نشان از عملکرد رو به رشد شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های خصوصی دارد. با وجود مشکلات اقتصادی، بخش خصوصی به خوبی توانسته‌ است نقش خود را در این حوزه ایفا کند.»

دکتر اسدی‌فرد درباره برنامه‌های شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: «سه سال پیش، حمایت از تحقیقات با اعطا یارانه برای گروه‌های مختلف در شبکه آغاز شد و این روند اکنون ادامه دارد. هرچند که اختصاص یارانه بار مالی سنگینی دارد اما طی این مدت تلا‌ش شده تا این یارانه به محققان پرداخت شود. در ابتدا تنها به اساتید برخی از دانشگاه‌ها یارانه اختصاص داده می‌شد اما اکنون تمام اعضا هیئت‌علمی می‌توانند از تخفیف ۴۰ درصدی خدمات آزمایشگاهی بهره‌مند شوند. در سال جاری برای محققان پسادکتری نیز یارانه ویژه‌ای اختصاص داده شده و برای حمایت از محققان در مقطع کارشناسی‌ارشد نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.»

دکتر اسدی‌فرد ضمن اشاره به رشد اعضا باشگاه مشتریان شبکه، تعداد اعضا این باشگاه را ۳۵۰۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: «امیدواریم رشد باشگاه مشتریان به خوبی ادامه پیدا کند به طوری که تا پایان سال به رقم ۳۹۰۰۰ عضو در این باشگاه برسیم.»

در این نشست از مراکز برگزیده شبکه آزمایشگاهی تقدیر و جوایزی به اعضا برتر ارائه شد. لازم به ذکر است مرکز پژوهش‌های متالورژی رازی، بنیاد علوم کاربردی رازی و شرکت خدماتی آموزشی و تحقیقاتی مرجعان خاتم به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در پایان این نشست جلسه‌ پرسش و پاسخی با محوریت چالش‌ها و راهبردهای صادرات خدمات آزمایشگاهی توسط دکتر رضا اسدی‌فرد و مهندسی مجتبی نسب برگزار شد که علاوه بر ارائه اهداف و فعالیت‌های شبکه در خصوص موضوع صادرات خدمات آزمایشگاهی، دیدگاه‌های برخی مدیران حاضر در نشست نیز مطرح شد.

پس از اقامه نماز و صرف نهار، حاضران از توانمندی‌ها و امکانات آزمایشگاهی بنیاد علوم کاربردی رازی بازدید کردند.