ابزار نانویی تشخیص زیست‌شناساگر از طریق تنفس در مرحله آزمایش بالینی

ابزار نانویی تشخیص زیست‌شناساگر از طریق تنفس در مرحله آزمایش بالینی

شرکت آنکن تکنولوژیز که ابزار تشخیص زودهنگام بیماری با استفاده از نانوذرات را تولید کرده است، از آغاز آزمون بالینی روی این دستگاه در دو بیمارستان خبر داد.

آنکن تکنولوژیز (ANCON Technologies) قرار است نانومحصول خود را برای آزمایش در اختیار موسسه ملی سلامت قرار دهد. این محصول یک تست تنفسی شناسایی زیست‌شناساگر است که در آن از نانوذرات استفاده شده است. این کیت تشخیص طبی قرار است در دو بیمارستان موردآزمایش قرار گیرد. براساس اطلاعات منتشر شده این کیت برای تشخیص بیماری‌های مختلف نظیر سرطان و سل قابل استفاده است.

آنکن یک شرکت بریتانیایی بوده که در شهر کنت مستقر است. مدیران این شرکت درباره ماموریت آنکن می‌گویند که این شرکت به دنبال تجاری‌سازی کیت تشخیص طبی و آوردن آن به بازار است. آن ها آزمون‌های بالینی که پاییز سال آینده در دو بیمارستان انجام می‌شود را گامی در مسیر تجاری‌سازی این تست اعلام کرده‌اند.

در آزمون‌های بالینی، این کیت به مدت یک دقیقه در دهان قرار داده می‌شود، اطلاعات مربوط به تشخیص شناساگرها به یک کامپیوتر منتقل می‌شود و در مدت زمان کوتاهی در حد هفت دقیقه اطلاعات توسط ابرکامپیوتر در شرکت آنکن پردازش شده و به بیمارستان باز می‌گردد.

این تست با بررسی تنفس بیمار می‌تواند شناساگرهای زیستی را تشخیص دهد. با استفاده از این فناوری امکان غربالگری سریع و تشخیص بیماری‌های عفونی مانند سل و آنفولانزا و همچنین سرطان ریه وجود دارد.

در مقاله‌ای که محققان این شرکت به چاپ رسانده‌اند، آمده است: «این روش مشابه با روش‌هایی نظیر MRI و تابش اشعه‌ایکس است اما قادر خواهد بود تا بیماری را در مراحل اولیه تشخیص دهد. این روش برای تشخیص زیست‌شناساگرها از نرم‌افزار هوش مصنوعی استفاده می‌کند، بنابراین اطلاعات هر بیمار در بانکی ذخیره شده و روند غربالگری را دقیق‌تر خواهد کرد.»

مدیران این شرکت به دنبال توسعه این ابزار و استفاده از آن به‌عنوان سیستم تشخیص و غربالگری در تمام بیمارستان‌ها هستند تا با کمک این فناوری بتوان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد. با این کار جان بسیاری از افراد را می‌توان نجات داد.