توسعه مواد زیست‌سازگار در ایمپلنت‌های پزشکی با فناوری ALD

توسعه مواد زیست‌سازگار در ایمپلنت‌های پزشکی با فناوری ALD

شرکت پیکوسان تولید کننده ادوات لایه‌نشانی اتمی (ALD)، اعلام کرد که این شرکت استفاده از مواد زیست‌سازگار برای ALD را در کاربردهای پزشکی گسترش می‌دهد. پیکوسان به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان تجهیزات لایه‌نشانی اتمی، فناوری موسوم به AGILE ALD® دارد که از آن برای ایجاد پوشش‌های نانومقیاس استفاده می‌شود.

لوازم الکترونیکی میکروایمپلنت که با استفاده از دستگاه لایه‌نشانی شرکت پیکوسان پوشش‌دهی HfO2 شده، بعد از غوطه‌وری در PBS به مدت سه ماه در دمای ۸۷ درجه سانتی‌گراد، هیچ تغییری از خود نشان نداده است. این نتایج نشان می‌دهد که این ایملپنت‌ها می‌توانند بیش از ده سال در بدن انسان دوام داشته باشند.

فرآیندهای TiO2 و Al2O3 در حال حاضر برای تولید ایمپلنت‌های جراحی و پوشش‌دهی ذرات دارویی استفاده می‌شوند. در حال حاضر فیلم‌های HfO2, SiO2, ZrO2, Nb2O5, Ta2O5, AlN  و TiNکه توسط ALD لایه‌نشانی می‌شوند توسط آزمایشگاهی بی‌طرف و مستقل موردبررسی قرار گرفته و کیفیت آن‌ها تایید شده‌ است.

این طیف وسیع از مواد، انعطاف‌پذیری بالایی را در طراحی محصولات برای مصارف بهداشتی و پزشکی ایجاد می‌کند، به ویژه‌ اینکه می‌توان آن را با هم ترکیب کرد. لایه‌نشانی اتمی منجر به تولید پوشش‌های یکنواخت و با کیفیت بالا می‌شود که پتانسیل عظیمی برای حل مسائل کلیدی در پزشکی دارد.

در مقایسه با کپسوله‌سازی پلیمر، لایه‌نشانی اتمی راه‌‌حلی ظریف و پیچیده بوده که با استفاده از آن می‌توان ایمپلنت‌های پزشکی را بهبود داد. با این روش می‌توان روی سطح قطعات را با ضخامت بسیار کم پوشش و عملکرد ایمپلنت را بهبود بخشید.

در روش‌های رایج از فلز تیتانیم، سرامیک‌ها و مواد پلیمری نظیر پلی‌ایمید‌ها برای پوشش‌دهی ایمپلنت‌ها استفاده می‌شود. با این حال با کاهش ابعاد ایمپلنت‌ها، نیاز به پوشش‌های جدیدی بوده تا بتوان طول عمر ایمپلنت را افزایش داد.

لایه‌نشانی اتمی روشی ایده‌آل برای تولید این پوشش‌ها است، به‌طوری که از آن می‌توان برای ایجاد لایه‌ میکرونی روی سطوح ایمپلنت‌ها استفاده کرد. شرکت پیکوسان روشی ارائه کرده ‌است که در آن از نانولامینیت برای پوشش‌دهی استفاده می‌شود. این کار منجر به افزایش طول عمر ایمپلنت‌ها به بیش از ۱۰ سال می‌شود. فرآیند نانولامینیت این شرکت قابلیت تولید انبوه داشته و می‌توان با هزینه‌ پایین، هزاران ایمپلنت‌ را پوشش‌دهی کرد. مشتریان حوزه‌ پزشکی برای این فناوری، رو به افزایش بوده و رهیافت PicoMEDICAL™ می‌تواند پاسخگوی نیاز مشتریان این حوزه باشد. در حال حاضر شرکت‌های متعددی از این فناوری در فرآیندهای صنعتی خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل پیکوسان دفترهای فروش مختلفی در کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکا دارد.