استارت‌آپ نانویی پوست مصنوعی برای الیتام زخم تولید می‌کند

استارت‌آپ نانویی پوست مصنوعی برای الیتام زخم تولید می‌کند

یک استارت‌آپ‌ نانویی موفق به ساخت دستگاهی شده که قابلیت تولید پوست مصنوعی با استفاده از نانوالیاف را دارد. این دستگاه با قرار گرفتن در نزدیک پوست سوخته یا آسیب دیده، الیافی را روی پوست ایجاد نموده و یک لایه شفاف شبیه به پوست انسان روی زخم ایجاد می‌کند.

نانومدیک تکنولوژیز (Nanomedic Technologies) محصولی ارائه کرده که برای پوشاندن زخم‌ها یا نقاطی از بدن که دچار سوختگی شده استفاده می‌شود. این شرکت از نانومواد برای تولید نوعی پوست مصنوعی استفاده می‌کند که می‌تواند به التیام بخش‌هایی از پوست که دچار آسیب شده کمک کند.

این محصول لایه‌ای نازک و شفاف بوده که بدون نیاز به تماس با پوست آسیب‌دیده، استفاده می‌شود؛ بنابراین مانع از بروز عفونت روی زخم خواهد شد. اسپین‌کِر (SpinCare) توسط پزشکان و دیگر پرسنل بیمارستانی قابل استفاده بوده و می‌توان آن را در منزل یا بیمارستان به کار برد.

به دلیل شفاف بودن این پوست مصنوعی، پزشکان می‌توانند شرایط زخم را رصد کرده و التیام آن را مشاهده کنند. بنابراین با این فناوری نیاز به پوشاندن زخم و استفاده از باند نیست، کاری که برای بیماران مبتلا به سوختگی دردناک است.

هر ساله ۱۸۰ هزار نفر در اثر زخم‌های حاصل از سوختگی جان خود را از دست می‌دهند که این فناوری می‌تواند به نجات این افراد کمک کند.

چن باراک، مدیرعامل شرکت نانومدیک درباره این فناوری پتنت شده می‌گوید که برای تولید این محصول از الکتروریسندگی استفاده می‌شود، فرآیندی که در آن نانوالیاف با استفاده از اعمال میدان الکتریکی از محلول پلیمری سنتزی تولید می‌شوند. این الیاف به هم متصل شده و لایه‌ای تشکیل می‌شود که شبیه به پوست انسان است. این محصول می‌تواند از سطح آسیب‌دیده بدن محافظت کند. برای تولید اسپین‌کِر از ابزاری استفاده می‌شود که در آن یک بخش تفنگ‌مانند به همراه مخزن حاوی پلیمر قرار دارد. در این مخزن پلیمر طبیعی و سنتزی می‌تواند وجود داشته باشد که انواع مختلف افزودنی‌های موردنیاز برای التیام و ترمیم زخم همراه پلیمر استفاده می‌شود که از این افزودنی‌ها می‌توان به کرم‌های آنتی‌باکتریال، آنتی‌بیوتیک، کلاژن، سیلیکون، هیدروژل و کانابینوئید اشاره کرد.

مهم‌ترین نوآوری در این محصول، کوچک‌سازی ابعاد دستگاه است که موجب شده تا این دستگاه قابل حمل بوده و به سادگی بتوان آن را جا‌به‌جا کرد. این دستگاه در دو دست قرار گرفته و با فشار دو دکمه کار می‌کند. نوک تفنگ در فاصله ۲۰ سانتی‌متری زخم قرار گرفته و بعد شلیک انجام می‌شود.