حضور فعال ایران در اجلاسیه سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) با پیشنهاد ۳ استاندارد بین‌المللی جدید در حوزه فناوری نانو

حضور فعال ایران در اجلاسیه سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) با پیشنهاد ۳ استاندارد بین‌المللی جدید در حوزه فناوری نانو

پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) برای تدوین استاندارد در زمینه خواص انتقال حرارت نانوسیالات تصویب شد.

اجلاسیه کمیته فنی بین‌المللی استانداردهای فناوری نانو از تاریخ ۲۰ الی ۲۴ آبان‌ماه در شهر هانگژو چین و با حضور ۱۹ کشور جهان برگزار شد. در این اجلاسیه کشور ایران به نمایندگی کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو، با ارائه پیشنهاد تدوین ۳ استاندارد جدید و همچنین ۳ استاندارد بین‌المللی در حال تدوین، حضور فعالانه‌ای داشت و به دریافت نظرات و دفاع از این استانداردها در برابر متخصصان بین‌المللی از کشورهای مختلف پرداخت.

در این اجلاسیه پیشنهاد تدوین ۲ استاندارد بین‌المللی با عناوین زیر برای اولین‌بار از طرف کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو ارائه شد که پس از بحث و بررسی از سوی متخصصان حاضر، به صورت اولیه موردپذیرش آن‌ها قرار گرفت.

  • نانوپوشش‌های ابرآب‌گریز- ویژگی‌ها و روش ارزیابی عملکرد
  • روش ارزیابی سمیت پوستی نانوذرات

همچنین پیشنهاد دیگری که با عنوان «نانوسوسپانسیون‌ها برای انتقال حرارت – ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری» از حدود ۲ سال پیش در کمیته فنی بین‌المللی از طرف ایران مطرح شده بود و در جلسات متعدد کارشناسی موردبحث قرار گرفته بود، در نهایت در این اجلاسیه مصوب شد تا برای رای‌گیری به اعضای کمیته ارسال شود.

علاوه بر پیشنهادهای بالا، ۳ استاندارد بین‌المللی دیگری که با مسئولیت ایران در کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو در حال تدوین هستند، در نشست‌های متعدد برگزار شده طی این اجلاسیه، توسط متخصصان و نمایندگان کشورهای مختلف حاضر در کمیته فنی بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. عناوین این ۳ استاندارد به شرح زیر است:

  1. منسوجات آنتی‌باکتریال حاوی نانومواد- تعیین عملکرد
  2. پوشش‌های نانوکامپوزیتی پلیمری برای بسته‌بندی مواد غذایی – ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری
  3. ارزیابی برهمکنش نانومواد با پروتئین‌ها با استفاده از طیف‌سنجی CD

لازم به ذکر است ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در سال ۱۳۸۵ با هدف تدوین استانداردهای فناوری نانو و کمک به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی استانداردهای محصولات نانو، کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو را تشکیل داد. با تلاش‌های این کمیته تاکنون ۱۰۰ استاندارد ملی و ۵ استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو تدوین شده است.