بهبود فناوری ساخت ترانزیستورهای نانولوله ‌کربنی منفرد

بهبود فناوری ساخت ترانزیستورهای نانولوله ‌کربنی منفرد

یک گروه تحقیقاتی روشی برای توسعه فناوری ترانزیستورهای نانولوله‌ کربنی منفرد ارائه کردند که کارایی آن ده برابر بیشتر از روش‌های رایج است.

اسکو کائوپینن و همکارانش چند سال تجربه در سنتز نانولوله‌های کربنی به‌منظور استفاده در صنعت الکترونیک دارند. روش این گروه تحقیقاتی منحصربه‌فرد بوده و در آن از آئروسلی از کاتالیست‌های فلزی و گاز حاوی کربن برای تولید نانولوله استفاده می‌کنند. این روش مبتنی بر آئروسل، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با دقت بالایی روی ساختار نانولوله‌کربنی کنترل داشته باشند.

تولید ترانزیستورهای نانولوله‌ کربنی کاری دشوار است به طوری که گاهی چند روز زمان نیاز است تا ماده خام نانولوله‌ کربنی برای ساخت ترانزیستور ایجاد شود. در صورتی که آلودگی وارد فرآیند شود می‌تواند عملکرد ترانزیستور را دستخوش تغییر و زوال کند.

این گروه تحقیقاتی روش جدیدی ارائه کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان در مدت زمان سه ساعت، صدها نانولوله‌ کربنی منفرد را تولید کرد که این عمل ده برابر بیشتر از روش‌های رایج کارایی دارد.

یکی از مزیت‌های مهم این روش آن است که برای تولید محصول نیاز به مواد شیمیایی آسیب‌زننده ندارد در نتیجه اثرات منفی مواد شیمیایی در این روش به حداقل می‌رسد. این روش منجر به تولید محصولاتی بسیار تمیز می‌شود که پیش از این برای تولید آن چالش‌های زیادی وجود داشت.

نان وی از محققان پسادکتری در این پروژه می‌گوید: «این محصول به ما کمک می‌کند تا بتوانیم خواص ذاتی مواد را اندازه‌گیری کنیم. اگر از دسته‌ای از این ترانزیستورهای نانولوله‌ای استفاده کنیم می‌توانیم درک سیستماتیکی از نانومواد داشته باشیم به جای این که تنها به داده‌های نقطه‌ای اکتفا کنیم.»

این تحقیقات نشان داد که نانولوله‌های آئروسل از نقطه نظر خواص الکترونیکی بسیار عالی هستند. قابلیت هدایت در این نانولوله‌ها به خوبی نانولوله‌های کربنی تک‌جداره است.

نکته بسیار مهم در این پروژه آن است که این روش جدید را می‌توان در تحقیقات کاربردی مورداستفاده قرار داد. برای مثال، محققان می‌توانند از این فناوری برای بهبود عملکرد فیلم‌های رسانای انعطاف‌پذیر استفاده کنند.