نانوحسگری که به‌صورت گردنبند استفاده می‌شود!

نانوحسگری که به‌صورت گردنبند استفاده می‌شود!

با استفاده از نانوساختارهای دوبعدی، حسگری ساخته شده که همانند گردنبند روی بدن قرار می‌گیرد و می‌تواند علائم حیاتی بدن نظیر فشار خون را شناسایی کند. این حسگر انعطاف‌پذیر و سبک بوده و از دقت بالایی برخوردار است.

پژوهشگران اسپانیایی موفق به ساخت حسگر سبک قابل پوشیدنی شدند که در آن از گرافن استفاده شده است. این حسگر قادر است علائم حیاتی بدن نظیر سطح اکسیژن خون را با دقت بالایی شناسایی کند. این نوآوری نشان می‌دهد که در آینده می‌توان از ادوات قابل پوشیدن برای رصد سلامتی استفاده کرد.

حسگرهای قابل پوشیدنی که در حال حاضر استفاده می‌شود، صلب بوده و اثربخشی محدودی دارند با این وجود، استفاده از آن‌ها در حال رایج شدن است. پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار این حسگرها با رشد ۱۵٫۵۱ درصدی از سال ۲۰۱۶ به رقم ۵۱٫۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ برسد. از این ادوات برای رصد علائم حیاتی بدن استفاده می‌شود که به پیمایش سلامتی کمک می‌کند و سطح سلامت فرد را نشان می‌دهد. این حسگرها مانع از توسعه مشکلاتی نظیر فشار خون یا نقص عملکرد قلب می‌شود. هر چند که این حسگرها در ظاهر ممکن است دارای مواد نرم باشند اما هسته آن‌ها از مواد صلب تشکیل شده است که این موضوع موجب می‌شود که کارایی آن‌ها در تماس با پوست با مشکلاتی روبه‌رو شود.

برای حل این مشکل، محققان از گرافن استفاده کردند که سبک و انعطاف‌پذیر بوده و در عین حال شفاف نیز است. مواد دوبعدی دارای ویژگی‌هایی هستند که برای استفاده در ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن مناسب است؛ بنابراین می‌توان از آن‌ها به‌صورت محصولاتی شبیه به خالکوبی استفاده کرد که با دقت بالایی سیگنال‌های موردنظر را جمع‌آوری کنند.

در مقاله‌ای که این گروه در نشریه Science Advances به چاپ رساندند اعلام نمودند که این حسگر نانویی قادر است علائمی نظیر نرخ تنفس، ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و میزان دریافت پرتوفرابنفش را اندازه‌گیری کند. یکی از مزیت‌های این فناوری آن است که نیاز به باتری ندارد و به‌صورت بی‌سیم کار می‌کند.

این حسگر که با تلفن همراه ارتباط دارد، به‌صورت یک گردنبند طراحی شده که دائما روی سطح پوست قرار دارد.