چاپ سه‌بعدی آنتن‌های نانویی برای استفاده در ناسا

چاپ سه‌بعدی آنتن‌های نانویی برای استفاده در ناسا

با هدف تامین نیاز ناسا به آنتن‌های سبک، ارزان و کارا، محققان از چاپ سه‌بعدی برای تولید آنتن‌های گرافنی استفاده می‌کنند، آنتن‌هایی که قابلیت رول شدن داشته و می‌توانند در فضا به سادگی باز شده بدون اینکه نیاز به باتری داشته باشند.

مگی چن، استادیار دانشگاه ایالتی تگزاس ۱۵ سال روی ساخت مواد مناسب برای تولید مدارهای الکترونیکی انعطاف‌پذیر کار کرده است تا با استفاده از این مواد بتوان آنتن‌های جدید برای استفاده در برنامه‌های مسافرت فضایی ناسا تولید کرد.

انتظار می‌رود که کار چن و همکارانش منجر به ساخت آنتن‌های چاپ‌شده سه‌بعدی مبتنی بر گرافن شود، آنتن‌هایی که جایگزین آنتن‌های استاندارد فعلی از جنس نقره می‌شود. دانشگاه ایالتی تگزاس محیط مناسبی برای پشتیبانی از این نوع تحقیقات است و یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که فناوری لازم برای ساخت ادوات الکترونیک انعطاف‌پذیر را دارا است.

هدف از این تحقیقات، تولید آنتنی است که عملکرد متفاوتی نسبت به آنتن‌های استاندارد رایج دارد. چن و همکارانش به دنبال ساخت آنتنی هستند که سبک و کوچک‌تر از آنتن‌های فعلی باشد و بتواند کارایی بالاتری برای استفاده در فضا داشته باشد. این گروه درصدد ساخت آنتنی هستند که قابلیت رول شدن داشته باشد، بتوان آن را به فضا فرستاد و زمانی که به فضا رسید به‌صورت خودآرا باز شده و کار کند.

این گروه تحقیقاتی دریافتند که با استفاده از گرافن می‌توان آنتنی ارزان، بادوام، منعطف و کوچک ساخت، از این رو گرافن در کانون تحقیقات این گروه قرار گرفت.

هرچند این آنتن برای استفاده در ناسا طراحی و ساخته می‌شود اما پتانسیل کاربردی زیادی داشته و می‌توان از آن در صنعت الکترونیک مصرفی، پزشکی، تلفن‌های هوشمند و هوافضا استفاده کرد. در هریک از این حوزه‌ها، آنتن‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و ارائه یک طراحی جدید و انقلابی می‌تواند اثرات شگرفی در این محصولات داشته باشد.

چن پیش‌بینی می‌کند که صنایع متعددی از این فناوری متاثر خواهند شد. تنها ناسا نیست که به دنبال آنتن‌های کوچک، ارزان و کارا است بلکه شرکت‌های زیادی علاقه‌مند به چنین فناوری هستند.

چاپ سه‌بعدی آنتن گرافنی موجب می‌شود که هزینه ساخت این محصولات کاهش یافته و موقعیت آنتن گرافنی نسبت به آنتن‌های نقره در بازار بهبود پیدا کند.