کود نانویی موجب کاهش یارانه بخش کشاورزی هند می‌شود

کود نانویی موجب کاهش یارانه بخش کشاورزی هند می‌شود

یک شرکت هندی به دنبال ارائه نوعی کود نانویی است که موجب کاهش مصرف اوره در زمین‌های کشاورزی هند می‌شود. این کودها بازده زمین‌های کشاورزی را افزایش می‌دهند. از آنجایی که اوره به یارانه دولتی وابسته است، استفاده از کود نانویی موجب کاهش یارانه بخش دولتی به کشاورزان می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آیفکو (IFFCO) این شرکت به دنبال تولید کودهای جدید با استفاده از فناوری‌نانو است، کودهایی که می‌توانند تقاضای اوره را در هند ۵۰ درصد کاهش دهند.

ادی‌شانکار آواتشی می‌گوید: «این محصول جدید در کارخانه کالول از ابتدای ماه مارس ۲۰۲۱ در احمدآباد تولید می‌شود. این شرکت قصد دارد تا ۲۵ میلیون بطری در سال از این کودها را تولید کند. هر بطری حاوی ۵۰۰ میلی‌لیتر می‌تواند جایگزین ۴۵ کیلو اوره شود. درصورت موفقیت، این محصول توانایی کاهش ۵۰ درصدی استفاده از کود اوره در هند را داشته و موجب افزایش محصولات کشاورزی می‌شود.»

میزان مصرف فعلی اوره در هند تقریبا ۳۰ میلیون تن در سال است که اغلب توسط کشاورزان بیش از حد موردنیاز استفاده می‌شود، چرا که قیمت اوره پایین است.

فعالان بازار اوره معتقدند که اگر شرکت آیفکو بتواند این طرح را پیاده‌سازی کند، بازار اوره جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آواتشی می‌گوید: «هدف ما کاهش ۵۰ درصدی اوره در هند است. هم‌اکنون برای هر هکتار زمین کشاورزی به ۱۰۰ کیلو اوره نیاز است. در این حالت، کشاورزان می‌توانند برای هر هکتار، یک بطری کود نانویی و یک کیسه اوره استفاده کنند.»

این شرکت در حال آزمایش بیش از ۱۵ هزار مکان در سراسر هند است تا این محصول را در آنجا استفاده کند. این کود نانویی در انواع خاک و آب‌وهوا قرار است آزمایش شود. ما مطمئن هستیم که این طرح موفقیت‌آمیز خواهد بود. نتایج نشان داده است که استفاده از این کود نانویی در مقایسه با اوره، در مدت ۱۵ روز موجب افزایش ۲۳ درصدی محصولات کشاورزی شده است.

این شرکت قصد ندارد برای این کودهای نانویی از یارانه دولتی استفاده کند در نتیجه استفاده از این کود موجب کاهش یارانه بخش دولتی خواهد شد.

لازم به ذکر است که اوره در بازار هند به شدت به یارانه دولتی وابسته است. از دیگر مزایای این کود نانویی، کاهش آلودگی آب و افزایش سلامت خاک است.