دستگاهی برای تولید نانوآمولوسیون روغن در آب

دستگاهی برای تولید نانوآمولوسیون روغن در آب

شرکت آنالیتیک با همکاری دانشگاه شفیلد اقدام به ارائه فناوری کرده که با استفاده از آن می‌توان نانوامولوسیون روغن در آب برای نمونه‌های کمتر از یک میلی‌لیتر ایجاد کرد. همچنین با این فناوری می‌توان درون شبکه بلوری کلسیتی، نانوامولوسیون وارد کرد.

شرکت آنالیتیک (Analytik) اعلام کرد که با همکاری گروه شیمی دانشگاه شفیلد و با استفاده از دستگاه میکروفلویدایز موفق به ارائه سامانه تولید نانوآمولوسیون روغن در آب شده است که می‌تواند این آمولوسیون را در ساختار شبکه بلوری کلسیتی وارد کند.

فناوری ذرات یک رشته مهم است که بسیاری از بخش‌های صنعتی از جمله زیست‌پزشکی، رنگ‌های لاتکس، مواد افزودنی روغن موتور، اصلاح‌کننده‌های ویسکوزیته و تثبیت آمولوسیون را شامل می‌شود. استیو آرمس، استاد شیمی پلیمر و کلوئید دانشگاه شفیلد، یکی از کارشناسان برجسته بریتانیا در علم و فناوری ذرات است که بیش از سی سال تجربه تحقیقاتی در این زمینه دارد. به‌طور خاص، وی طیف گسترده‌ای از ذرات پلیمری میکروسکوپی را در مقیاس نانومتری طراحی می‌کند.

کاملا مشخص است که روغن با آب مخلوط نمی‌شود، به همین ترتیب، ترکیب قطرات روغن در بلورهای معدنی نفوذ نمی‌کند چرا که تفاوت زیادی در انرژی سطحی این دو وجود دارد. دستورالعمل این شرکت آن است که با استفاده از دستگاه میکروفلویدایزر با فشار بالا می‌توان رنگ‌های محلول در روغن، روغن یا نانوذرات آبگریز قابل پخش در روغن را درون بلورهای میزبان قرار داد.

این نوآوری هیجان‌انگیز از پتانسیل قابل توجهی برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان ماتریس سازگار با محیط برای میکروکپسوله کردن و پخش کنترل شده مواد مختلف استفاده کرد. با توجه به اینکه این فناوری در حال طی مراحل ثبت پتنت است، این دانشگاه می‌تواند از مالکیت فکری خود محافظت کند. پشتیبانی فنی شرکت آنالیتیک موجب می‌شود تا توسعه‌دهندگان این فناوری بتوانند از پتانسیل‌های این فناوری بهره‌برداری لازم را انجام دهند.

میکروفلویدایزر یک دستگاه هموژنایزر برشی بالا است که قابلیت پردازش برجسته‌ای برای ایجاد نانوقطرات در نمونه‌هایی کمتر از یک میلی‌متر دارد. این دستگاه برای دستیابی به فشارهای عملیاتی تا ۳۰ هزار psi برای نمونه‌هایی از یک تا شش میلی‌لیتر طراحی شده است.