ثبت پتنت استفاده از نانوکامپوزیت در پیوند سلول‌های قرنیه در هند

ثبت پتنت استفاده از نانوکامپوزیت در پیوند سلول‌های قرنیه در هند

یک شرکت ژاپنی، فناوری تسهیل پیوند سلول‌های اندوتلیال قرنیه چشم را با استفاده از ورق ژل نانوکامپوزیتی به‌صورت پتنتی در هند به ثبت رساند. این شرکت در حال راه‌اندازی مرکزی برای تولید این نانوکامپوزیت‌ها است.

شرکت جی‌ان‌سی (GNC) پتنت مربوط به روش جدید پیوند سلول برای درمان بیماری‌های قرنیه چشم را که در آن از نوعی ورق ژل نانوکامپوزیتی استفاده شده، در هند به ثبت رساند. این روش قبلا در کشور ژاپن به ثبت رسیده بود. در این روش از یک سلول اهدایی برای کمک به حفظ بینایی چشم چند بیمار استفاده می‌شود. این سلول‌ها در محیط آزمایشگاه رشد کرده و به بافت موردنیاز پزشکان تبدیل می‌شود.

پیوند سلول اندوتلیال قرنیه برای بازگرداندن بینایی به ورق ژل نانوکامپوزیتی نیاز دارد. بیماری‌های اندوتلیال قرنیه به دلیل جراحت در عمل‌های درمانی آب مروارید سالانه در هند گریبان ۳۰ هزار نفر را می‌گیرند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر ساله افراد زیادی نیازمند به اهدا تمام قرنیه یا لایه اندوتلیال هستند که باید با پیوند عضو این کار انجام شود. بانک‌های چشم در جهان هر سال ۳۰ درصد از قرنیه‌های اهدایی را به دلیل ناکافی بودن سلول‌های اندوتلیال مناسب پیوند نمی‌دانند. فناوری شرکت جی‌ان‌سی سلول‌های موجود در قرنیه اهدایی را بعد از تکثیر برای پیوند به بیمار آماده می‌کند.

مانع عمده در مسیر موفقیت جراحی پیوند قرنیه، مراحل پیوند این عضو است. تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته به‌گونه‌ای بوده که بیمار باید ساعت‌های طولانی روی تخت دراز می‌کشید تا سلول‌ها به بخش داخلی چشم تزرق شوند و در محل آسیب‌دیده قرار گیرند. اما در این پروژه از یک ورق ژل نانوکامپوزیتی استفاده شده تا از بروز چنین وضعیت ناخوشایند در چشم بیمار جلوگیری کند. این فناوری روی انسان موردآزمایش قرار گرفته و نتایج آن موفقیت‌آمیز بوده است.

این شرکت با شرکت جی‌بی‌ام همکاری کرده تا یک مرکز توسعه نانومواد برای تولید این ورق ژل نانوکامپوزیتی ایجاد کند. این مرکز آماده همکاری با شرکت‌ها و بخش دانشگاهی برای توسعه این فناوری است.