ما حصل همکاری با دانشگاه، توسعه فناوری نانوزیست‌حسگر با استفاده از چاپ سه‌بعدی

ما حصل همکاری با دانشگاه، توسعه فناوری نانوزیست‌حسگر با استفاده از چاپ سه‌بعدی

شرکت آرچر با استفاده از نانوجوهر اقدام به ساخت حسگر زیستی کرده است. این حسگرها با کمک چاپ سه‌بعدی ایجاد می‌شوند.

شرکت آرچر متریالز (Archer Materials) موفق به ساخت نمونه اولیه جوهر نانویی شده است که کاربردهای متعددی در بخش زیست‌حسگری دارد. این شرکت با استفاده از این جوهر، زیست‌حسگری را چاپ کرده است. نمونه اولیه این جوهر زیستی در هاب گرافن دانشگاه آدلاید ایجاد شده است.

فرآیند ساخت این زیست‌حسگر را می‌توان به‌صورت یک روش تولید انبوه چاپی با قیمت رقابت‌پذیر و ارزان ارائه کرد. این فرآیند به‌صورت چاپی بوده و می‌توان آن را به‌صورت خودکار درآورد.

محمد جوکار مدیرعامل شرکت آرچر می‌گوید: «ما به نقطه عطفی مهم در استفاده از یک مالکیت فکری رسیدیم، فناوری که بر پایه زیست‌حسگر گرافنی است.»

این دستاورد امکان ثبت اختراعی را فراهم می‌کند که مالکیت انحصاری آن در اختیار شرکت آرچر قرار می‌گیرد. به اعتقاد مسئولان این شرکت، مواد و فرآیند استفاده شده برای ساخت نمونه اولیه این زیست‌‌حسگر ارزان بوده و این موضوع یک مزیت در بازار زیست‌‌حسگرهای چاپی است.

هریک از بوردهای مجتمع حاوی ۳۲ الکترود نیکل دارای پوششی از جنس طلا است که به یک نمایشگر متصل شده است و داده‌ها را به‌صورت زنده ارائه می‌دهد. جوهر گرافنی مستقیم روی الکترودها با استفاده از چاپ اکستروژن قرار داده می‌شود.

این حسگرها خواص الکتروشیمیایی مناسبی داشته که این موضوع برای فناوری زیست‌حسگری یک الزام اساسی است. یک زیست‌حسگر کاربردی نیاز به اندازه‌گیری زیست‌مولکول‌ها در سطح گرافن دارد. جوهر گرافنی روی سطح الکترود الگودهی و چاپ می‌شود. این الکترودها را می‌توان روی زیرلایه‌های مختلف چاپ کرد و از آن برای ساخت محصولات شفاف و انعطاف‌پذیر استفاده کرد.

استفاده از گزینه‌های جایگزین برای گرافیت به‌منظور تولید جوهر گرافنی، موقعیت شرکت آرچر را در این حوزه تقویت کرده است. کیفیت و کمیت گرافن غیرگرافیتی برای استفاده در نمونه اولیه دستگاه‌ها مناسب است. این شرکت قصد دارد تا با یافتن شرکا تجاری مناسب اقدام به تجاری‌سازی این حسگرها کند. محصولاتی که با استفاده از این فناوری تولید می‌شوند را می‌توان در بخش تشخیص بیماری استفاده کرد.