شبکه‌سازی، اولین گام برای توسعه صنعت الکترونیک چاپی

شبکه‌سازی، اولین گام برای توسعه صنعت الکترونیک چاپی

دکتر رضا اسدی‌فرد مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، شبکه‌سازی را اولین گام در مسیر توسعه الکترونیک چاپی می‌داند. از این رو هم‌افزایی گروه‌های تحقیقاتی، شرکت‌ها و فناوران ضروری است.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پنج‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۳۹۸ میزبان محققان، فناوران و ۱۰ شرکت فعال یا دارای پتانسیل در حوزه الکترونیک چاپی بود. در این جلسه دکتر اسدی‌فرد به تببین نگاه ویژه ستاد نانو به حوزه الکترونیک چاپی پرداخت و این نشست را  گامی مؤثر برای تشکیل شبکه‌ای به منظور توسعه صنعت الکترونیک چاپی دانست.

به اعتقاد وی سه حوزه الکترونیک چاپی، سلول‌های خورشیدی و باتری از جمله حوزه‌های راهبردی و مهم در آینده هستند و ایران باید برای توسعه این فناوری‌ها برنامه‌ریزی کند چرا که نسل جدید سلول‌های خورشیدی، باطری و ادوات الکترونیک چاپی بر پایه فناوری نانو را می‌توان به عنوان پنجره فرصت ورود کشور به این حوزه‌ها محسوب کرد.

مدیر کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو معتقد است که در زمینه فناوری‌نانو به خوبی فرصت‌ها شناسایی شد و ایران به موقع توسعه این فناوری را آغاز کرد. از این رو در حال حاضر ایران در جایگاه قابل دفاعی در حوزه فناوری‌نانو قرار دارد. در صورتی که بتوان در صنایع الکترونیک چاپی نیز از الگوی مشابه استفاده کرد، شبکه‌سازی و تیم‌سازی را به موقع آغاز کرد، می‌توان امیدوار بود که بخشی از عقب‌ماندگی‌های پیشین در حوزه ساخت و تجاری‌سازی ادوات الکترونیک را به سرعت جبران نمود.

در این جلسه مدیران عامل و یا نمایندگان شرکت‌های پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر، مرکز الکترونیک چاپی (این مرکز به عنوان نخستین مرکز تخصصی این حوزه توسط شرکت رویال توسعه پایدار و با حمایت ستاد نانو از ابتدای سال ۹۸ آغاز به کار نموده است)، توسعه فناوری شریف سولار، اکسیر رویان طبیعت، آرشام ماشین فرزام، گروه فناوران ایرمان انرژی، صدرا طرح و تجهیز اسپادانا، آبتین طب فناور، کارا پژوهش امیرکبیر، مهندسی پایدار ابتکار آرمینا حضور داشتند.

با توجه به ماهیت چند رشته‌ای و در نتیجه لزوم شبکه‌سازی بین فعالان مختلف حوزه الکترونیک چاپی، حاضران در جلسه از سه بخش زنجیره ارزش این حوزه شامل جوهرهای هادی و نیمه‌هادی نانویی، تجهیزات و ادوات الکترونیک چاپی تشکیل شده بودند و به بحث، تبادل‌نظر و همچنین بیان توانمندی‌ها و نیازمندی‌های خود پرداختند.

در بخشی از این جلسه مهدی راجی‌پور مدیر شبکه‌ انرژی خورشیدی نانو و کسب‌وکارهای الکترونیک چاپی به اقدامات انجام شده در این حوزه، فرصت‌های بازار ادوات مختلف الکترونیک چاپی و نیز برنامه‌ها و حمایت‌های ستاد نانو به منظور توسعه فناوری و محصولات این حوزه پرداخت.

در پایان جلسه شرکت‌ها و فناورهای مختلف به منظور ایجاد فرصت‌های همکاری و مشارکت در تحقیق و توسعه وارد بحث، گفتگو و مذاکره شدند.