استفاده از نانوهیدروکسی آپاتیت ایرانی در محصولات تولید داخل کشور

کاهش حساسیت دندان با نانو مواد ایرانی

به گفته مدیرعامل شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد از نانو هیدروکسی آپاتیت تولید شده در این شرکت در محصولات مختلفی نظیر خمیردندان، وارنیش دندان، خمیر بندآورنده خونریزی و لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد محصولی به نام گرانول هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار تولید و به بازار عرضه می‌کند که کاربردهای متعددی در صنایع مختلف نظیر سلامت، آرایشی و بهداشتی دارد.

دکتر حافظی مدیرعامل شرکت پردیس پژوهان فناوران یزد، تولیدکننده این نانومواد در بازدیدی از خط تولید این شرکت در یزد در جمع خبرنگاران با اشاره به پتانسیل‌های این محصول گفت: «با توجه به شباهت ساختاری هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار به ترکیبات استخوان، این ماده را می‌توان در محصولات متعددی استفاده کرد. در حال حاضر با استفاده از این نانومواد، خمیردندانی توسط شرکت تک‌کاج تولید شده است. به دلیل استفاده از این گرانول هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار، هیدروکسی آپاتیت روی سطح دندان را می‌پوشاند در نتیجه حساسیت دندان نسبت به مواد غذایی سرد و گرم کاهش می‌یابد و به نوعی می‌توان گفت که این خمیردندان با استفاده از هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار تبدیل به خمیردندان ضدحساسیت شده است. همچنین شرکت کیتوتیک از این هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار برای تولید خمیر بندآورنده خونریزی استفاده کرده و محصولی به نام بون‌هم تولید کرده که خونریزی را در کمتر از یک دقیقه متوقف می‌کند. مواد اصلی تشکیل‌دهنده بون‌هم هیدروکسی آپاتیت و بیوگلس هستند که جزء مواد معدنی اصلی استخوان طبیعی سالم بوده و علاوه بر عملکرد هموستاتیک، ترمیم و بازسازی بافت استخوانی را بدون هیچ‌گونه سمیت یا پاسخ التهابی تسریع می‌کنند.»

مدیرعامل شرکت پردیس پژوهان فناوران یزد از محصولی به نام وارنیش فلوراید سدیم %۵ نام برد که با استفاده از هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار تولید شده است. این وارنیش فلوراید ماده‌ای نیمه‌مایع، چسبنده و حاوی فلوراید بوده، که در تماس با سطح دندان به تدریج فلوراید آزاد می کند و پوسیدگی دندان ها را از ۲۵ تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.

دکتر حافظی از ترکیب سه روش گرمادهی کوره‌ای، شیمی‌تر و آسیاب‌گلوله‌ای برای تولید هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار نام برد که این فناوری به صورت انحصاری در اختیار شرکت پردیس پژوهان فناوران یزد است.

وی از پتانسیل این محصول برای صادرات خبر داد که مذاکراتی نیز برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه صورت گرفته است.