موفقیت نانوواکسن ضدتب دانگ در مقیاس آزمایشگاهی

موفقیت نانوواکسن ضدتب دانگ در مقیاس آزمایشگاهی

شرکت امرجکس واکسن نتایج موفقیت‌آمیزی از آزمون‌های پیش‌بالینی روی واکسن ضدتب دانگ به‌دست آورده است. این واکسن حاوی خوشه‌هایی از نانوذرات است که ایمنی آن در این آزمایش‌ها به اثبات رسیده است.

امرجکس واکسن (Emergex Vaccines) یکی از شرکت‌های زیست‌فناوری فعال در حوزه ساخت واکسن است، این شرکت به تازگی اعلام کرد که موفق به تکمیل آزمون‌های پیش‌بالینی روی واکسنی برای تب دانگ شده است.

این واکسن شامل پپتیدهایی متصل به سیستم رهایش مبتنی بر نانوذرات خوشه‌ای از جنس طلا است. با استفاده از یک مدل استاندارد صنعتی، این واکسن با دوزهای مختلف روی نمونه‌های آزمایشگاهی مورداستفاده قرار گرفت و ایمنی آن عالی گزارش شده است. هیچ نشانه‌هایی از عکس‌العمل بدن به این واکسن دیده نشد؛ در نتیجه می‌توان برای فاز بالینی آماده شد.

این کار براساس کارآزمایی بالینی پیشین انجام شده که در آن سم‌شناسی نانوذرات طلا موردبررسی قرار گرفته بود. این نانوذرات پایه‌ای برای همه واکسن‌های این شرکت و مطالعات کارایی این واکسن‌ها است. این واکسن علاوه‌بر اینکه می‌تواند از تب دانگ پیشگیری کند، نسبت به ویروس‌های دیگری نظیر تب زرد یا زیکا مصونیت ایجاد می‌کند. پپتیدهای انتخاب شده در این واکسن به‌گونه‌ای هستند که می‌توانند در برابر فلاوی‌ویروس‌ها مصونیت بالایی ایجاد کنند.

لورن رادماچر، مدیر ارشد فناروی امرجکس می‌گوید: «این داده‌ها پیشرفتی در زمینه توسعه واکسن تلقی می‌شود. اکنون که این آزمایش بالینی به اتمام رسیده است، داده‌های لازم را برای شروع کارآزمایی بالینی روی انسان در اختیار داریم. چشم‌انداز ما، ارائه راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه، عملی، ایمن و موثر برای تولید واکسن است. موفقیتی که امروز آن را گزارش می‌دهیم ما را به دستیابی به این هدف نزدیک می‌کند.»

امرجکس در حال تولید واکسن‌هایی است که می‌تواند شیوع بیماری‌های عفونی نوظهور را کنترل کند، این واکسن‌ها برای استفاده توسط دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی مناسب است. همچنین این شرکت در حال مشارکت با شرکت‌های داروسازی به‌منظور ایجاد مسیری برای فروش واکسن است.

تب دانگ نوعی بیماری عفونی ویروسی ناشی از پشه است که در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان رواج دارد.