همکاری روسیه و فنلاند برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

شرکت روسنانو که متولی توسعه فناوری‌نانو در روسیه است با همکاری یک شرکت فنلاندی در حال راه‌اندازی مزرعه بادی برای تولید انرژی‌ است.

شرکت روسنانو (Rusnano) از پیشبرد پروژه مزرعه بادی در روسیه خبر داد. صندوق سرمایه‌گذاری حوزه باد روسنانو-فورچوم اعلام کرد که این صندوق به دنبال سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی مزرعه بادی با ظرفیت تولید ۵۰ مگاوات برق در پروژه جدید خود در روستوف است.

روسنانو-فورچوم، یک سرمایه‌گذاری ۵۰/۵۰ میان شرکت روسنانو و شرکت فورچوم اوجی فنلاند است. این کنسرسیوم برنامه پروژه ساخت مزرعه بادی در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ شد و مزرعه‌ای که ظرفیت ۱۸۲۳ مگاوات تولید برق را دارا است. این پروژه ۵۰ مگاواتی، پنجمین پروژه‌ای است که این کنسرسیوم برنده شده است.

فورچوم می‌گوید که انتظار دارد این کارخانه تولید برق بادی در سه ‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ شروع به کار کند. این گروه در حال حاضر پروژه مزرعه بادی ۳۰۰ مگاواتی را در روستو در دست اجرا دارند که در نیمه سال ۲۰۲۰ تامین برق این منطقه را انجام خواهد داد.

این شرکت فنلاندی در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز امتیاز یک پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی را با ظرفیت ۱۱۶ مگاوات دریافت کرد.

روسنانو یکی از شرکت‌های دولتی روسیه و مسئول رقابت‌پذیر کردن فناوری‌‌نانو در این کشور است؛ این کار با انجام سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری از کشورهای دیگر به داخل روسیه انجام می‌شود. روسنانو با بخش خصوصی کشورهای مختلف از جمله انگلستان نیز همکاری دارد و توافق‌نامه‌هایی را نیز با شرکت‌های انگلیسی امضا کرده است.

گردش مالی شرکت‌های زیر نظر روسنانو در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۳۴۲ بیلیون روبل بود در حالی که کل گردش مالی بخش صنعت فناوری‌نانو در روسیه بیش از ۱ تریلیون روبل است که گردش مالی روسنانو بیش از یک سوم از کل تولید محسوب می‌شود. دلیل این امر، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این مجموعه است، به طوری که کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن، چین و هند در این مرکز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. روسنانو قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰۰ کارخانه و مرکز تحقیق و توسعه راه‌اندازی کند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ و با هدف توسعه فناوری‌‌نانو در روسیه تشکیل شد.