انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان چند شرکت‌ نانویی و شرکت‌هایی از وزارت نفت

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان چند شرکت‌ نانویی و شرکت‌هایی از وزارت نفت

در رویدادی با عنوان «یک چالش یک راهکار»، تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز شرق، شرکت انتقال گاز ایران، مجتمع گاز پارس جنوبی و شرکت نفت فلات قاره و چند شرکت نانویی برای حل چالش‌های خوردگی صنعت نفت با استفاده از فناوری‌نانو امضاء شد.

پژوهشگاه صنعت نفت، سه‌شنبه  ۲۶ آذر ۹۸ میزان رویداد یک چالش، یک راهکار با موضوع کنترل خوردگی تجهیزات صنعت نفت با محوریت فناوری‌نانو بود که در آن شرکت‌هایی از صنعت نفت در حضور چند شرکت نانویی چالش‌های خود را در این حوزه ارائه کردند و در نهایت تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت‌های نفتی و نانویی به امضا رسید.

شرکت‌های تامین نانوساختار آویژه، پاکان آتیه نانو دانش، سوین پلاسما، نانوتک‌فام، بهبود صنعت مهان و نانو آریسا پوشش از جمله شرکت‌های نانویی بودند که در این رویداد، موفق به عقد تفاهم‌نامه همکاری شدند.

در ابتدای این نشست دکتر خان بیگی، مدیرکل امور پژوهش صنعت نفت موضوع استفاده از نوآوری و Reverse Pitch را یکی از راهکارهای مهم برای حل مشکلات صنعت نفت عنوان کرد و از فناوری‌نانو به عنوان ابزاری بسیار مهم برای ارائه رهیافت‌هایی به‌منظور پاسخ‌دهی به چالش‌های این وزارتخانه نام برد.

در ادامه دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو به تشریح وضعیت فناوری‌نانو در کشور پرداخت و گفت: «زمانی که نانو در ایران برای اولین بار مطرح شد تنها ده مقاله علمی توسط محققان ایرانی به چاپ رسیده بود و تعداد اندکی از محققان درباره این فناوری می‌دانستند. اما با توسعه فناوری‌نانو در حال حاضر ۳۵ هزار نفر متخصص در گرایش‌های مختلف فناوری‌نانو در مقاطع کارشناسی‌ارشد به بالا در دانشگاه‌های کشور تربیت شده‌اند  و امروز بیش از ده هزار مقاله نانو توسط محققان ایرانی در سال منتشر می‌شود.»

دکتر سرکار ضمن تاکید بر جایگاه بالای ایران در جهان از منظر تعداد مقالات ISI افزود: «امروز ایران از نظر تعداد مقالات در رتبه چهارم جهان قرار دارد. هرچند مقالات ISI به تنهایی نشان دهنده قدرت یک کشور نیست اما این شاخص یک محصول جانبی  در مسیر توسعه است که بنیه علمی کشور را در حوزه نانو نشان می‌دهد.»

وی از ۲۲۰ شرکت‌ نانویی که بیش از ۶۰۰ محصول را تولید و به بازار عرضه می‌کنند به عنوان یک نقطه قوت در حوزه فناوری‌نانو یاد کرد و گفت: «سال گذشته ارزش فعالیت‌های شرکت‌های نانویی ۲۶۰۰ میلیارد تومان بوده که امیدواریم امسال به مرز ۵۰۰۰ میلیارد تومان برسیم.»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌نانو رسوخ فناوری‌نانو در صنایع مختلف را یکی از اهداف ستاد نانو عنوان کرد و بر استفاده از این فناوری توسط شرکت‌ها و صنایع داخلی تاکید کرد. وی صنعت نفت را یکی از مهم‌ترین صنایع داخلی برشمرد که با استفاده از فناوری‌نانو می‌تواند جهش بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد کند.

در ادامه برنامه دکتر پورچرمی، مدیرکل دارایی‌های فیزیکی وزارت نفت به ارائه جایگاه نوآوری در مدیریت خوردگی در صنعت نفت پرداخت. در بخش بعدی این نشست شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز شرق، شرکت انتقال گاز ایران، مجتمع گاز پارس جنوبی و شرکت نفت فلات قاره به ارائه چالش‌ها و مسئله‌های خوردگی پرداختند.

پس از شنیدن این چالش‌ها توسط شرکت‌های نانویی، جلسات B2B میان شرکت‌های نفتی و شرکت‌های نانویی برگزار شد که در نهایت تفاهم‌نامه همکاری میان آن‌ها به امضا رسید.