همکاری دو شرکت برای توسعه پلتفورم نانویی رهایش ژن

همکاری دو شرکت برای توسعه پلتفورم نانویی رهایش ژن

پلتفورمی حاوی نانوذرات برای رهایش ترکیباتی نظیر DNA، RNA و پروتئین توسط شرکت جین‌ادیت ابداع شده است. به تازگی جین‌ادیت تفاهم‌نامه‌ای با شرکت دیگری امضا کرده تا با همکاری یکدیگر روی توسعه این فناوری کار کنند.

جین‌ادیت (GenEdit) یکی از توسعه‌دهندگان فناوری نانوذرات پلیمری است که پلت‌فورمی برای رهایش ترکیبات غیرویروسی و غیرلیپیدی ارائه کرده که می‌توان از آن برای ژن‌درمانی استفاده کرد.

این شرکت اعلام کرد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت ادیتاس مدیسین امضا کرده است، شرکتی که در حوزه اصلاح ژن پیشرو است. جین‌ادیت اخیرا سامانه‌ای جامع برای رهایش ترکیبات حاوی کریسپر ارائه کرده که با استفاده از آن می‌توان ژن‌ها را درمان یا خاموش کرد. این سامانه روشی ایمن و کارا برای دستکاری ژن فراهم کرده است.

کنوولی بنیان‌گذار شرکت جین‌ادیت می‌گوید: «این توافق‌نامه همکاری توانمندی فناوری جین‌ادیت را تایید می‌کند. ما خوشحالیم که ارتباط خود را با شرکت ادیتاس مدیسین برقرار کردیم چرا که آن‌ها از فناوری ما برای توسعه داروهای بالقوه ژنومی استفاده می‌کنند.»

براساس این توافق‌نامه همکاری، شرکت جین‌ادیت مجوز انحصاری برای استفاده از این فناوری را فراهم می‌نماید و در ازای دریافت این حقوق، جین‌ادیت مبلغی دریافت می‌کند و بخشی از حق امتیاز فروش محصولات را نیز به‌دست‌ می‌آورد.

علاوه‌بر این، دو شرکت جین‌ادیت و ادیتاس مدیسین در بخش ارزیابی رهایش مواد با پلتفورم نانوذرات، با یکدیگر همکاری خواهند کرد. ادیتاس مدیسین بخشی از بودجه تحقیقات را فراهم نموده و به توسعه بیشتر این فناوری کمک می‌کند.

پلتفورم نانوذرات جین‌ادیت شامل یک کتابخانه غیرویروسی و غیرلیپیدی از پلیمرها بوده که به‌طور موثر می‌تواند محموله‌هایی نظیر DNA، RNA، پروتئین، اسیدهای ریبونوکلئیک و پروتئین ریبونوکلئیک را با خود حمل کرده و رهاسازی کند. این شرکت برای پایش این کتابخانه از آنالیز محاسباتی و شیمی پزشکی استفاده می‌کند.

این شرکت از این پلتفورم برای شناسایی پلیمرهای کاندید برای رهایش ژن در بافت‌های مختلف استفاده کرده است. تیموتی فونگ از شرکت جین‌ادیت می‌گوید: «در مقایسه با وکتورهای ویروسی و نانوذرات لیپیدی، راهبرد ما پتانسیل بهتری برای هدف‌گیری داشته و با قیمت کمتر قابل تولید است.»