استفاده از نانولوله‌ کربنی در باتری یون ‌لیتیم، برنده جایزه TUBALL

شرکت اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال (OCSiAl) جایزه TUBALL را به محققی اعطا کرد که روی توسعه باتری‌های یون ‌لیتیم با استفاده از نانولوله‌های کربنی تک‌جداره فعالیت می‌کند.

چندی پیش جایزه بین‌المللی برای دانشمندانی که در حال توسعه کاربردهای صنعتی نانولوله‌های کربنی تک‌جداره هستند، تدارک دیده شد. اولین برنده این جایزه که به TUBALL Award شهرت دارد، معرفی شد.

این جایزه به دلیل فعالیت‌های گسترده در زمینه فناوری نانولوله‌های‌ کربنی به جاناتان کالمن داده شد. وی با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به افزایش ۲٫۵ برابری چگالی انرژی باتری‌های یون‌لیتیم شده است.

نانولوله‌های کربنی تک‌جداره بیشتر به دلیل توانایی آن‌ها در بهبود تقریبا تمام مواد به‌عنوان مصالح ساختمانی آینده معرفی می‌شوند. هزاران محقق در سراسر جهان روی این نوع نانولوله‌ها کار می‌کنند و نتایج چشمگیری نیز به‌دست آمده است. جایزه تیوبال برای کمک به زنده نگه داشتن این پیشرفت‌ها تدارک دیده شده است. این جایزه برای قدردانی از کسانی است که روی پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ای کار می‌کنند که در آن‌ها برای اولین بار از نانولوله‌های کربنی تک جداره در بخش تجاری‌سازی استفاده شده است.

این جایزه توسط شرکت اوسی‌اس‌آی‌ای‌ال (OCSiAl) تدارک دیده شده است، شرکتی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نانولوله‌های کربنی تک‌جداره در جهان است. این شرکت با آگاهی از پتانسیل‌ عظیم این نانولوله‌ها برای تغییر مواد، به‌طور فعال از تبدیل پروژه‌های امیدوارکننده از آزمایشگاه به صنعت حمایت می‌کند. همه دانشمندان علاقه‌مند به توسعه پروژه‌های مرتبط با نانولوله‌های کربنی، صرف‌نظر از اینکه علاقه‌مند شرکت در این رقابت باشند یا نه، می‌توانند درخواست نمونه رایگان از نانولوله‌های کرین تک‌جداره TUBALL کنند.

اولین جایزه به کالمن از مرکز آمبر در کالج ترینیتی دوبلین داده شد که با آزمایشگاه بل نوکیا همکاری می‌کند. او و همکارانش روی توسعه کاتد و آند برای باتری‌های یون لیتیم فعالیت می‌کنند. نانولوله‌های کربنی نه تنها هدایت الکتریکی بلکه استحکام مواد مورداستفاده در باتری را نیز افزایش می‌دهند.

به اعتقاد کالمن با استفاده از نانولوله‌های کربنی تک‌جداره، شما هم اتصال الکتریکی بسیار خوبی در ذرات و همچنین خواص مکانیکی خارق‌العاده‌ای نیز خواهد داشت.