فراز و نشیب‌های یک شرکت‌ نانویی: از یک کار تیمی دو نفره تا تولید ۱۲ محصول نانویی

فراز و نشیب‌های یک شرکت‌ نانویی: از یک کار تیمی دو نفره تا تولید ۱۲ محصول نانویی

پایگاه صنعت و بازار مصاحبه‌ای با مهندس شریف‎نیا؛ مدیرعامل شرکت رایکا صنعت افرند انجام داده که در آن روند شکل‌گیری این شرکت و توسعه آن به تفصیل تشریح شده است. در این مصاحبه فراز و نشیب‌های راه‌اندازی، بسط و گسترش یک کسب‌وکار نانویی مورد بحث قرار گرفته است.

شرکت دانش‌بنیان رایکا صنعت افرند (رصا) یکی از شرکت‌های نانویی فعال در زمینه تولید و گرانوله‌سازی انواع پودرهای سرامیکی است. تخصص این مجموعه شامل ۵ بخش نانوپودرهای سرامیکی با گرید اوپتیکی و غیراوپتیکی، نانوپودرهای سرامیکی مغناطیسی، گرانوله‌سازی انواع پودرهای سرامیکی، شکل‌دهی انواع پودرهای سرامیکی و زینترینگ انواع نانوپودرهای سرامیکی است.

سید احمد شریف‌نیا، مدیرعامل رایکا صنعت افرند درباره چگونگی شکل‌گیری و توسعه این شرکت می‌گوید: «در ابتدا شرکت رصا به عنوان یک هسته علمی فعالیت خود را در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان آغاز کرد. سنگ بنای این واحد فناوری در جهت تولید و فرآوری نانوپودرهای سرامیکی بود. بدین منظور تیمی دو نفره شکل گرفت و تحقیقات مقدماتی شروع شد. در ابتدا نانومواد در مقیاس آزمایشگاهی سنتز شدند و در ادامه در مقیاس نیمه‌صنعتی در قالب یک شرکت سه نفره توسعه پیدا کردند. در نهایت با شکل گرفتن ساختار سازمانی شرکت و افزایش نفرات که در مجموع شامل دو نفر کارشناسی‌ارشد مهندسی مواد، یک نفر کارشناسی‌ارشد مهندسی مواد، یک نفر دکتری شیمی و یک نفر کارشناس بازرگانی بود، فعالیت‌های شرکت در مقیاس صنعتی گسترش یافت.»

مهندس شریف‌نیا می‌افزاید: «رصا پس از گذراندن مراحل رشد مقدماتی به عنوان یک واحد فناور در مرکز رشد موفق به کسب فضای اداری و کارگاهی در این مجموعه شد. پس از آن برای راه‌اندازی خط تولید منیزیم فلورید و سولفید روی، از تسهیلات ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو استفاده شد. در ادامه به منظور توسعه محصولات و افزایش تولید، تسهیلات توانمندسازی از طریق شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان دریافت شد. در حال حاضر با جذب سرمایه‌گذار خط تولید آلومینا به میزان ۱۵۰ تن در سال به ارزش ۱۰ میلیارد ریال در حال راه‌اندازی است.»

مدیرعامل رایکا صنعت افرند درباره توسعه این شرکت می‌گوید: «در ابتدا شرکت رصا دارای دو محصول نانویی بود که خوشبختانه تعداد آن به ۱۲ محصول افزایش یافت. میزان درآمد شرکت در سال ۱۳۹۵ در حدود ۳۰۰ میلیون ریال بود که این مقدار تا سال ۱۳۹۷ در حدود ۳ میلیارد ریال افزایش یافت. مطابق انتظارات در سال جاری این میزان تا ۷ میلیارد ریال برآورد شده است.»

به گفته مهندس شریف‌نیا در مسیر توسعه محصولات، صنایع کاشی و سرامیک و نسوز و در ادامه صنایع پتروشیمی و پوشش‌دهی بازارهای هدف شرکت رایکا صنعت افرند بوده است. وی نانوساختار بودن و جلوگیری از تجمع نانوذرات را از جمله مزیت‌های محصولات این شرکت عنوان می‌کند و می‌افزاید: «مزایای بعدی را می‌توان قیمت مناسب، بومی بودن فناوری تولید و در پی آن تغییر در ساختار و ماهیت ماده و خلوص بالا به واسطه روش تولید، نام برد. در حال حاضر کشور ایران در زمینه نانو از مرتبه علمی بین‌المللی مطلوبی برخوردار است.»

سید احمد شریف‌نیا راه‌اندازی خط تولید به منظور افزایش ظرفیت و تنوع تولید را از جمله اولویت‌های این شرکت عنوان کرد. متن مصاحبه را می‌توانید از اینجا بخوانید.