برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی با چاشنی فناوری‌نانو

برگزاری نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی با چاشنی فناوری‌نانو

با عرضه‌ برخی توانمندی‌های شرکت‌های نانویی در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، شرکت‌های تولیدکننده اسباب‌بازی می‌توانند با توانمندی‌های موجود در داخل کشور برای ارتقا صنعت اسباب‌بازی به کمک فناوری‌نانو آشنا شوند. همچنین در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه، بازی ویژه‌ای برای آموزش فناوری‌نانو عرضه می‌شود که برای علاقه‌مندان به ویژه دانش‌آموزان بسیار مفید است.

طی یک سال گذشته ستاد توسعه فناوری‌نانو تلاش داشته تا این فناوری را وارد صنعت اسباب‌بازی کند. از این رو این ستاد دو محور ترویج نانو با اسباب‌بازی و ارتقا کیفیت اسباب‌بازی‌ها با کمک فناوری‌نانو را در دستور کار قرار داده که در نمایشگاه ترویجی بازی و اسبا‌ب‌بازی بخشی از این دستاوردها برای علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

در بخشی از این نمایشگاه بازدیدکنندگان می‌توانند از نوعی بازی آموزشی برای یادگیری مفاهیم حوزه فناوری‌نانو بازدید کنند که این بازی توسط شرکت مهندسی توسعه افق نانوفناوری توانا ارائه می‌شود. در این بازی مفهوم راهبرد بالا به پایین و پایین به بالا در تولید مواد نانویی به شکلی ساده به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

ستاد توسعه فناوری‌نانو در بخش ترویجی، اقدام به تدوین کتابچه‌ای کرده که در آن انواع بازی‌ها با محور فناوری‌نانو درج شده است. این ستاد قصد دارد برای سامان‌دهی بازار محصولات آموزشی و اسباب‌بازی‌ها با موضوع فناوری‌نانو اقدام به ارائه تاییدیه‌ای کند که تولیدکنندگان مدعی ساخت محصولات آموزشی و اسباب‌بازی‌های آموزشی نانو از طریق اخذ این تاییدیه بتوانند از حمایت‌های ستاد نانو برای توسعه فعالیت‌ها و بازار محصولات خود استفاده کنند.

در بخش ارتقا اسباب‌بازی با فناوری‌نانو، در پنجمین جشنواره ملی اسباب بازی غرفه‌ای تدارک دیده شده است که در آن برخی از فناوری‌های نانویی موجود در کشور که می‌توانند به ارتقا صنعت اسباب‌بازی کمک کنند، ارائه می‌شود. فناوری‌هایی نظیر پوشش‌های آب‌گریز یا نانوکامپوزیت‌های پلیمری می‌توانند به ارتقا کیفیت اسباب‌بازی‌های تولید داخل کشور کمک شایانی کنند.

 

لازم به ذکر است ایجاد یک پارک نانو در باغ کتاب از جمله برنامه‌های ستاد نانو برای همگرایی صنعت اسباب‌بازی با فناوری‌نانو است.

دومین نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب‌بازی همزمان با پنجمین جشنواره ملی بازی و اسباب‌بازی هفتم الی سیزدهم دی‌ماه در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد. این نمایشگاه با همکاری «ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری» و «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» برگزار می‌شود.