تشخیص سوخت قاچاق با برچسب‌های نانویی

تشخیص سوخت قاچاق با برچسب‌های نانویی

شرکت کوانتاگ برچسب‌هایی از جنس نقاط کوانتومی کربنی تولید می‌کند که از آن‌ها می‌توان برای برچسب ‌زدن محصولاتی نظیر سوخت یا حوله‌های کاغذی استفاده کرد. با این برچسب نانویی اصالت محصول قابل تشخیص است.

شرکت ترکیه‌ای کوانتاگ (Quantag) تولید تجاری نقاط کوانتومی را آغاز کرد. این شرکت که در سال ۲۰۱۴ با انشعاب از یکی از شرکت‌های نفتی تاسیس شده، به دنبال ارائه رهیافت‌های مبتنی بر فناوری‌نانو است. هدف این شرکت، ارائه محصولات پیشرفته برچسب‌زنی است؛ از این رو، فناوری برچسب‌زنی جدیدی را به تولید انبوه رسانده است.

کوانتاگ در حال حاضر دو راه‌حل تجاری برای حمایت از نام‌های تجاری در ترکیه ارائه کرده است. یکی از این فناوری‌ها، برچسب ‌زدن بر سوخت و دیگری برچسب ویژه‌ حوله‌های کاغذی است که در دستگاه‌های خودکار استفاده می‌شود. با استفاده از این برچسب‌ها می‌توان اصالت محصولات معتبر را شناسایی کرد.

این شرکت همچنین سیستم‌هایی را برای چاپ امنیتی (نظیر کارت‌های شناسایی)، جوهرهای امنیتی برای مهرهای مالیاتی و دیگر اسناد بهادار و با ارزش عرضه کرده است. کوانتاگ در حال مذاکره با مشتریان دیگری است تا از این فناوری برای سامانه‌های بیشتری استفاده کند.

کوانتاگ می‌تواند از نقاط کوانتومی مختلفی استفاده کند اما این شرکت اقدام به استفاده از نقاط کوانتومی گرافنی کرده است که در بسیاری از موارد مزیت‌هایی دارد. برای مثال، در بازار سوخت نمی‌توان از مواد افزودنی فلزی به دلیل مقررات استفاده کرد یا محدودیت‌هایی برای استفاده از آن‌ها وجود دارد. از دیگر مزیت‌های نقاط کوانتومی کربنی، ثبات بالاتر آن‌ها نسبت به نقاط کوانتومی غیرکربنی است.

از این نقاط در حوله‌های کاغذی استفاده شده و نتایج نشان داده است که در تماس با پوست و مواد غذایی، این نقاط کوانتومی کربنی ۱۰۰ درصد ایمن هستند.

نقاط کوانتومی کربنی توسط شرکت کوانتاگ در داخل ترکیه تولید می‌شود و این شرکت ظرفیت تولید چند میلیون از این نقاط را در روز دارد. نقاط کوانتومی که کوانتاگ تولید می‌کند در تمام محدوده طول‌موج مرئی نشر داشته و کارایی آن بسته به خود ذره تا ۸۰ درصد می‌رسد.

این نقاط کوانتومی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با استفاده از یک چاپگر جوهرافشان رومیزی معمولی می‌توان الگوها را با وضوح بالا چاپ کرد.