حضور ایران در نشست تخصصی مقایسه‌ بین‌آزمایشگاهی در تایلند

حضور ایران در نشست تخصصی مقایسه‌ بین‌آزمایشگاهی در تایلند

نمایندگان چند مرکز تحقیقاتی از ایران در نشست تخصصی بررسی نتایج مقایسه بین‌آزمایشگاهی برای اندازه گیری نانوذرات طلا با روش های AFM و TEM در تایلند شرکت کرده و نتایج کارهای خود را در این نشست ارائه کردند. این دومین برنامه مقایسه بین‌آزمایشگاهی بین‌المللی است که کشور تایلند برگزار می‌کند که در هر دو دوره جمهوری اسلامی ایران حضوری فعال داشته است.

صبح دوشنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۸ کارگاه آموزشی و نشست تخصصی پیرامون مقایسه‌ آزمایشگاهی بین‌المللی با حضور کشورهای ایران، اندونزی، تایلند و مالزی در پارک علم تایلند (TSP) برگزار شد.

نمایندگانی از دانشگاه‌های شریف، شهید بهشتی، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی و پژوهشگاه مواد و انرژی در این نشست حضور داشتند. در نوبت صبح این رویداد، در قالب یک کارگاه آموزشی، اماده‌سازی نمونه و مشخصه‌یابی نانوذرات برای شرکت‌کنندگان تشریح شد. در نوبت عصر که نشست تخصصی درباره نتایج مقایسه بین‌آزمایشگاهی بود، نتایج به‌دست آمده توسط هر مرکز به صورت مجزا ارائه و موردبررسی قرار گرفت.

در بخش کارگاه آموزشی ابتدا سنتز و مشخصه‌یابی نانوذرات طلا با استفاده از نوعی ماده زیستی استخراج شده از گونه‌های دریایی توسط نماینده فیلیپین ارائه شد. سپس اهمیت اندازه‌گیری عدم قطعیت در تست‌های اعتبارسنجی توسط نماینده‌ای از شرکت میموس‌سمیکانداکتور کشور مالزی در قالب یک سخنرانی تشریح شد. در ادامه نماینده‌ای از مرکز سیریم‌اینداسریال ریسرچ مالزی به ارائه روش‌های ضخامت‌سنجی در مقیاس‌های نانومتری پرداخت.

با توجه به اهمیت استاندارد ۱۷۰۲۵ در آزمون‌های استاندارد و مقایسه‌های بین‌آزمایشگاهی، احمد ظهیر میردامادی از پژوهشگاه مواد و انرژی کرج سخنرانی درباره اثرات پیاده‌سازی استاندارد ۱۷۰۲۵ روی اثر بخشی مقایسه‌های بین‌آزمایشگاهی داشت. در بخش پایانی کارگاه آموزشی، روش‌ بهینه آماده‌سازی نمونه برای آزمون DLS توسط نماینده‌ای از مالزی ارائه شد.

در نوبت عصر این رویداد ابتدا یک ارائه درباره چگونگی مقایسه بین‌آزمایشگاهی، مراکز شرکت کننده و نتایج به‌دست آمده انجام شد. مقایسه‌ میان نتایج مراکز مختلف به تفصیل توسط متولی این رویداد انجام گرفت و نکات مهمی پیرامون تفاوت‌های به دست آمده برای مراکز ارائه شد. در ادامه هر مرکز مشکلات و چالش‌های خود را در انجام مقایسه ارائه کردند و ابهامات پیرامون بهبود نتایج در مقایسه‌های بین‌آزمایشگاهی رفع شد. پیشنهاداتی برای ارتقا کیفی نتایج نیز ارائه شد که این پیشنهادات متناسب با نتایج هر مرکز به صورت جداگانه و اختصاصی برای هر مرکز داده شد.

با توجه به زیرساخت‌های مرکز علم تایلند، برنامه بازدیدی نیز از برخی از تجهیزات و آزمایشگاه‌های این مرکز انجام شد تا شرکت‌کنندگان از نزدیک با سه بخش مختلف این مرکز آشنا شوند. مرکز خدمات آزمایشگاه، مرکز تحقیقات نانوتک و بخش سم‌شناسی نانومواد از جمله بخش‌هایی بود که شرکت‌کنندگان در این رویداد از آن بازدید کردند.

لازم به ذکر است که این دومین مقایسه‌ بین‌آزمایشگاه بین‌المللی است که توسط پارک علم تایلند برگزار می‌شود و در هر دو رویداد، جمهوری اسلامی ایران حضوری فعال و موثر داشته است.