استفاده از نانوجوهر در منسوجات تولید داخل کشور

بعد از دو سال تحقیق و توسعه توسط گروهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در قالب شرکت برنا شیمی آریا، جوهر تصعیدی پرینتر جوهرافشان حاوی جزء نانومتری به تولید صنعتی رسیده و در حال حاضر در صنعت نساجی داخل کشور مورداستفاده قرار گرفته است.

شرکت برنا شیمی آریا موفق به ساخت نانوجوهرهایی شده که قابلیت استفاده روی منسوجات را دارد. در حال حاضر این نانوجوهر توسط یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نساجی در داخل کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سید محمد موسوی‌فرد، عضو هیئت‌مدیره شرکت برنا شیمی آریا درباره جوهر تصعیدی پرینتر جوهرافشان حاوی جزء نانومتری، می‌گوید: «این محصول در حال حاضر با ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم در ماه تولید و به فروش می‌رسد هرچند که ظرفیت تولید ما یک تُن در ماه است. یکی از شرکت‌های نساجی از این جوهرها برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند.»

مهندس موسوی‌فرد درباره کاربردهای این نانوجوهر تصعیدی می‌گوید: «این جوهر قابلیت استفاده روی سطوح مختلف از جمله سرامیک، شیشه و چوب را دارا است هرچند که بیشترین کاربرد این جوهر در بخش نساجی است. در حال حاضر نمونه‌های چینی و کره‌ای این نوع جوهرها در بازار داخل کشور وجود دارد که جوهر چینی از کیفیت بسیار نازلی برخوردار بوده، اما محصول ما از نظر کیفیت در سطح جوهرهای کره‌ای بوده و در عین حال قیمت آن نصف جوهرهای کره‌ای است. کشورهای همسایه می‌توانند بازار خوبی برای این محصول باشند و ما به دنبال برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول هستیم.»

به گفته موسوی‌فرد، این نانوجوهر در چاپگرها و پلاترهای بزرگ صنعتی نیز قابل‌استفاده بوده و عملکرد آن به گونه‌ای است که می‌توان این جوهر را روی کاغذ و همچنین به صورت مستقیم روی محصول موردنظر چاپ کرد.

عضو هیئ‌مدیره شرکت برنا شیمی آریا می‌افزاید: «این جوهر از دو بخش اصلی حلال و ماده رنگ‌زا تشکیل شده است، که حلال آن آب بوده که این موضوع موجب شده تا این رنگ زیست‌سازگار باشد و ماهیت نانویی این محصول نیز در بخش مواد رنگ‌زا است.»

مهندس موسوی‌فرد این محصول را ماحصل یک کار تیمی توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌داند که دغدغه کار صنعتی داشتند. در نتیجه بعد از دو سال تحقیق و پژوهش موفق به تولید این محصول نانو شدند. آزمون‌های مختلفی روی این محصول در پژوهشگاه رنگ و دانشگاه امیرکبیر انجام شده تا عملکرد آن به تایید برسد.