از تحقیقات دانشگاهی تا فروش نسوزهای مصرفی به صنعت فولاد کشور

از تحقیقات دانشگاهی تا فروش نسوزهای مصرفی به صنعت فولاد کشور

محمد حسین‌زاده یزدی؛ مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر در مصاحبه‌ای که با کارگروه صنعت و بازار داشته، روایت تشکیل شرکت دانش‌بنیان اطلس سرام کویر، فراز و نشیب‌های این شرکت در مسیر توسعه و تولید و فروش محصولات را تشریح کرده است.

حسین‌زاده در ابتدای این گفتگو درباره سابقه خود در حوزه مواد نسوز گفت: «فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی مواد سرامیک از دانشگاه علم و صنعت ایران در مبحث دیرگدازها هستم. از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۳ در یک شرکت بزرگ تولیدکننده مواد نسوز به نام فرآورده‌های نسوز پارس فعالیت داشتم. در حدود بیست سال در این صنعت فعالیت داشتم و بیش از ۷ سال در دانشگاه آزاد میبد به تدریس دروس تخصصی دیرگداز مشغول بودم.»

مدیرعامل شرکت اطلس سرام کویر درباره توسعه فناوری نسوز‌ها افزود: «ما سال ۱۳۹۲ این شرکت را تأسیس کردیم و توانستیم تا سال ۱۳۹۴ و با گذراندن آزمایش‌های مختلفی که در حضور نمایندگان توانیر باید صورت می‌گرفت به توانایی ساخت این آجرهای نسوز دست یابیم. بومی‌سازی دانش فنی ساخت این محصولات که بر پایه فناوری نانو است، با به‌دست آوردن پتنت‌ها و اطلاعات فنی شرکت‌های خارجی و همچنین مهندسی معکوس آجرهای آن‌ها و در نهایت تحقیقات و آزمایشات داخلی صورت پذیرفت. در آخر با تلاش مهندسان و کارکنان شرکت توانستیم این آجرها را در ایران به تولید انبوه برسانیم. با مشکلات زیادی در مسیر فروش سرامیک‌های محفظه احتراق توربین‌های گازی در نیروگاه‌ها و عدم حمایت شرکت‌های داخلی نیروگاهی از این محصولات و عدم خرید آنان مواجه شدیم ولی ما این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و دانش فنی را در صنعت فولاد به‌کار بردیم و قطعات دیرگداز که در صنعت فولاد مصرف می‌شد، تولید کردیم و از این لحاظ توانستیم به اهداف مالی خودمان هم دست پیدا کنیم.»

حسین‌زاده افزود: «از جمله مزایای ما نسبت به شرکت‌های خارجی می‌توان به دسترسی آسان و ارزان‌تر بودن محصولات ما نسبت به آن‌ها اشاره کرد. مزایای شرکت‌های خارجی نسبت به ما موضوع ترجیح شرکت‌های دولتی به محصولات برند و ریسک‌پذیری کمتر است. در بازار شرکت‌های فولادی درداخل، کیفیت بالاتری نسبت به رقبای خود ارائه داده‌ایم. با توجه به اینکه دانش فنی ما براساس فناوری نانو است در حالی که دیگر شرکت‌ها از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند، از این رو کیفیت محصولات ما از لحاظ داشتن طول عمر بالاتر باعث شده بتوانیم رقبای داخلی خود را پشت سر گذاریم. اما در رابطه با رقبای خارجی آن‌ها به خاطر برند بودنشان همچنان می‌توانند جایگاه خود را در کشور ما داشته باشند. از طرفی سخت‌تر شدن واردات در سال‌های اخیر توانایی ما را در رقابت با رقبای خارجی افزایش داده است.»

گزارش کامل این مصاحبه را می‌توانید از اینجا بخوانید.