ثبت پتنت در تایوان برای حفظ مالکیت فکری در حوزه باتری

ثبت پتنت در تایوان برای حفظ مالکیت فکری در حوزه باتری

یکی از شرکت‌های تولیدکننده نانومواد مورداستفاده در باتری، اقدام به ثبت پتنتی در تایوان کرده است. این پتنت مربوط به ماده کاتدی اکسید منگنز نیکل لیتیم است.

شرکت نانووان (Nano one) اعلام کرد که پتنت جدیدی در تایوان به ثبت رسانده است. استفان کمپل مدیر ارشد فناوری شرکت نانووان گفت: «ما خوشحالیم که ثبت اختراع با شماره I672852 در تایوان انجام شد. این پتنت مربوط به ماده کاتدی اکسید منگنز نیکل لیتیم است. این ماده به‌عنوان اسپینل ولتاژ بالا نیز شناخته می‌شود.

در این پتنت مخترعان نشان دادند که دوام باتری با استفاده از فناوری‌نانو افزایش یافته و همچنین دیگر نیاز به استفاده از کبالت در باتری نیست در نتیجه مسائل و دغدغه‌های مربوط به این ماده حل می‌شود.

کمپل می‌افزاید: «علاوه‌بر این، با استفاده از این پتنت می‌توان هزینه ساخت باتری را کاهش و کارایی را بهبود بخشید. این ماده در مقایسه با مواد کاتدی رایج با ولتاژ بالا و با نرخ سریع‌تری شارژ می‌شود. فناوری ما گسستگی موجود در سطح بلورهای کاتدی را حل می‌کند و ناپایداری رایج در اسپینل‌ها را کاهش می‌دهد و باعث افزایش دمای کارکرد معمول در باتری‌های مورد استفاده در وسایل نقلیه می‌شود.»

نانووان پیش از این نیز اختراعاتی در کشورهای دیگر به ثبت رسانده بود. کاتدهای حاوی کبالت، منگنز و نیکل به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. شرکت‌ها علاقه‌مند به افزایش میزان نیکل برای بالا بردن توان باتری و کاهش میزان کبالت به دلیل مسائل ایمنی هستند. این شرکت از نانوذرات و نانوساختارهای لایه‌ای در کاتد حاوی کبالت، منگنز و نیکل استفاده کرده است که این کار موجب بهبود عملکرد باتری یون‌لیتیم شده و قیمت آن را کاهش می‌دهد. پیش‌ماده‌های این فناوری ترکیبی از چند فلز نیکل، کبالت و منگنز است که در دمای بالا درون کوره ترکیب می‌شوند. نانووان از راهبرد متفاوتی استفاده می‌کند تا بتواند لیتیم را به دیگر پیش‌ماده‌ها و فلزات اضافه کند. با این فناوری دیگر نیازی به استفاده از آسیاب و سایش نیست و می‌تواند فرآیند گرمادهی را کوتاه کند و در نهایت فرآیند تولید ساده‌تر شود.