ابزاری برای ساخت سریع و خودکار نانوحفره

ابزاری خودکار و سریع برای تولید نانوحفره ساخته شده است که با استفاده از آن می‌توان توسعه فناوری حسگری با نانوحفره را تسریع کرد.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه اوتاوا ابزاری برای توسعه فناوری‌ نانوحفره‌ها ارائه کردند. آزمایشگاه نوآوری تیکوسا در این دانشگاه از زیست‌‌فیزیک تک مولکولی کاربردی برای ارائه ایده‌ای در حوزه تحقیقاتی نانوحفره استفاده کرد. با استفاده از دستاورد این گروه تحقیقاتی، مسیر برای طراحی سخت‌افراز و نرم‌افزار به‌منظور تولید نانوحفره‌های حالت جامد هموار می‌شود. این ابزار می‌تواند با هزینه کم و به‌صورت خودکار نانوحفره تولید کند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان “Solid-state nanopore fabrication by automated controlled breakdown” در نشریه Nature Protocols به چاپ رسیده است.

این دستاورد برای محققانی که در حوزه تشخیص و توالی‌سنجی در بخش سلامت و علوم زیستی فعالیت دارند قابل استفاده است، کسانی که با استفاده از نانوحفره به دنبال توالی‌سنجی DNA و شناسایی مولکول‌های زیستی مانند تک پروتئین‌ها هستند.

وینسنت تاباردکسا از محققان این پروژه می‌گوید: «ما برای اولین بار ابزار منحصربه‌فردی ساختیم که با استفاده از آن می‌توان نانوحفره تولید کرد. این فناوری پتنت شده به توسعه تحقیقات در حوزه نانوحفره کمک می‌کند.»

نانوحفره‌های حالت جامد به‌عنوان حسگرهای تک مولکولی می‌توانند پتانسیل بالایی برای کاربردهای حسگری و توالی‌سنجی داشته باشند به طوری که از آن‌ها می‌توان برای شناسایی پاتوژن‌ها و کمی‌سنجی زیست‌شناساگرها، آنالیز میکروب‌ها و تحقیقات سرطان استفاده کرد.

با این حال تا همین اواخر، این فناوری از قیمت بالایی برخوردار بود و نیاز به نیروی انسانی و زمان زیادی برای استفاده از این فناوری داشت. برای حل این مشکل، محققان این پروژه از روشی به نام شکست کنترل شده استفاده کردند تا نانوحفره‌های حالت جامد تولید کنند.

متیو وو از محققان این پروژه می‌گوید: «برای تقویت نوآوری، ما ابزاری ساختیم که اگر کسی تاکنون اسمی از نانوحفره نشنیده بتواند از آن استفاده کند.»

تولید نانوحفره با استفاده از روش شکست کنترل شده، جایگزین مناسبی برای روش‌های گران‌قیمت میکروسکوپ الکترونی است به طوری که با کلیک کردن می‌توان نانوحفره را به‌صورت خودکار تولید کرد.