ساخت نانوزیست‌حسگر کوچک و ارزان برای شناسایی گندیدگی بافت

ساخت نانوزیست‌حسگر کوچک و ارزان برای شناسایی گندیدگی بافت

استارت‌آپ آبیونیک موفق به ساخت نانوزیست‌حسگری شده که با قیمت کم و در مدت زمان کوتاه قادر است تا گندیدگی بافت را مشخص کند.

شرکت نوپای آبیونیک (Abionic) که از مرکز EPFL سوئیس انشعاب یافته با همکاری محققان همین مرکز اقدام به ساخت زیست‌حسگری کرده که می‌توان از آن برای تشخیص سریع برخی بیماری‌ها نظیر گندیدگی بافت استفاده کرد. این زیست‌حسگر به دلیل قابل حمل بودن، در بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها می‌تواند به نجات جان انسان‌ها کمک کند.

هر چهار ثانیه یک نفر در اثر مشکل گندیدگی بافت جان خود را از دست می‌دهد و از هر ده مرگ‌ومیری که در جهان رخ می‌دهد یک مورد به این بیماری مربوط می‌شود. در گندیدگی بافت، بدن به وجود یک نوع عفونت باکتریایی پاسخ التهابی می‌دهد.

با به تاخیر افتادن تشخیص این مشکل، به ازای هر ساعت تاخیر هشت درصد افزایش خطر مرگ بیمار را تهدید می‌کند، این در حالی است که در حال حاضر ۷۲ ساعت زمان برای تشخیص نیاز است.

این دستگاه جدید می‌تواند در مدت چند دقیقه تشخیص بیماری را انجام دهد. در این راهبرد جدید، از فناوری‌نانو استفاده شده است و در نهایت چیزی شبیه به تست بارداری ساخته شده که با آن زیست‌شناساگرهای بیماری به سرعت تشخیص داده می‌شود.

از آنجایی که این زیست‌حسگر از فناوری پلاسمونیک بهره‌مند است، می‌توان آن را با قیمت کم و در ابعاد کوچک تولید کرد. با استفاده از این فناوری می‌توان تعداد بسیار زیادی از زیست‌شناساگرها را تشخیص داد، در واقع این فناوری برای تشخیص سریع تعداد زیادی از بیماری‌ها مناسب است.

پژوهشگران این پروژه این ابزار را در بیمارستان دانشگاه والدهبرون اسپانیا مورداستفاده قرار دادند تا عملکرد آن موردبررسی قرار گیرد.

در این زیست‌حسگر از سطوحی از جنس طلا که دارای نانوحفره بوده، استفاده شده است که خواص نوری ویژه‌ای دارد. با استفاده از این آرایه نانوحفره‌ای می‌توان با دقت بالا زیست‌شناساگرها را شناسایی کرد.

محققان با استفاده از این فناوری و با کمک نمونه خون بیمار و بهره‌گیری از لامپ LED و یک دوربین CMOS موفق به تشخیص زیست شناساگر شدند.

در این فناوری وجود شناساگرهای زیستی موجب تغییر خواص نوری سطح آرایه شده که این موضوع توسط دوربین‌ تشخیص داده می‌شود.