همکاری صنعت با مرکز تحقیقاتی برای رفع گلوگاه تجاری‌سازی

یکی از شرکت‌های تولیدکننده DNA سنتزی، با همکاری مرکز ایمک قصد دارد تا فناوری تولید انبوه DNA مصنوعی را توسعه دهد. برای این کار آن‌ها به دنبال تجاری‌سازی پلتفورمی هستند که در آن می‌توان با دقت بالا DNA را سنتز کرد. ساخت تراشه‌ای مبتنی بر فناوری MEMS یکی از کارهایی است که توسط این دو مرکز برای مقیاس‌پذیر کردن تولید DNA مصنوعی باید انجام شود.

شرکت عوونتیکس (Evonetix) در حوزه زیست‌شناسی مصنوعی فعالیت دارد. محققان شرکت عوونتیکس با پژوهشگران و متخصصان مرکز ایمک (Imec) در بلژیک که در حوزه فناوری‌نانو پیشرو هستند، همکاری مشترکی آغاز کردند.

این استارت‌آپ بریتانیایی در حال توسعه پلتفورم دسکتاپی برای سنتز سریع ژن در مقیاس‌های بالا است. قرار است عوونتیکس با همکاری ایمک روی افزایش کارایی در فرآیند تولید فناوری مبتنی بر MEMS روی ویفرهای ۲۰۰ میلی‌متری کار کنند.

با این همکاری مشترک، عوونتیکس قصد دارد تا این پلتفورم را در مقیاس انبوه به بهره‌برداری برساند. این تراشه جدید یک قطعه کلیدی در پلتفورم DNA دسکتاپ است. در صورتی که این پلتفورم دسکتاپ به بهره‌برداری اصلی برسد، می‌تواند به رشد سریع زیست‌شناسی مصنوعی کمک شایانی کند.

این شرکت بریتانیایی از یک تراشه سیلیکونی که با فرآیند MEMS ساخته شده است، برای کنترل DNA سنتزی استفاده می‌کند. در این فناوری، هزاران سایت مستقل و کنترل شده روی تراشه به‌صورت موازی و در حجم بالا اقدام به تولید DNA مصنوعی می‌کنند.

بعد از این سنتز، رشته‌ها روی تراشه آرایش پیدا کرده و به‌صورت دو رشته‌ای درمی‌آیند که این کار برای تشخیص خطا و زدایش اشتباهات روی رشته‌های DNA است که موجب می‌شود خطا در کل فرآیند کاهش یافته و دقت فرآیند افزایش یابد. این روش، سرعتی چند ده برابر بیشتر از روش‌ها و راهبردهای رایج در زیست‌شناسی سنتزی دارد.

Imec یک مؤسسه‌ بلژیکی است که با همکاری شرکت‌های خصوصی در حوزه‌های نیمه‌هادی، حسگری، هوش‌ مصنوعی، علوم زنده و فناوری دیجیتال فعالیت دارد. فناوری‌های نوآورانه‌ این مؤسسه برای حوزه‌های مختلف نظیر شهرهای هوشمند، صنعت انرژی و سلامت استفاده می‌شود.