شسشتوی راحت‌تر ظروف چینی دارای پوشش نانومتری

شسشتوی راحت‌تر ظروف چینی دارای پوشش نانومتری

صنایع چینی تقدیس برای ایجاد خاصیت آب‌گریزی، ضدلک و آنتی‌باکتریال در ظروف چینی آشپزخانه از پوشش نانومتری استفاده می‌کند. پوشش‌ نانومقیاس می‌تواند شستشوی این ظروف را راحت‌تر کرده و همچین احتمال رشد باکتری و قارچ در سطح ظروف را به حداقل برساند.

شرکت صنایع چینی تقدیس  ظروف چینی با پوشش نانومتری تولید و به بازار عرضه می‌کند. این شرکت در حال حاضر دو دسته از محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو را تولید می‌کند، دسته اول ظروف چینی آنتی‌باکتریال و ضدقارچ است و دسته دوم ظروف چینی ضدآب و ضدلک بوده که به دلیل وجود پوشش‌نانومتری می‌تواند این ویژگی‌های متمایز را نسبت به محصولات موجود در بازار داشته باشد.

شستن بشقاب‌های چینی پس از صرف غذا کاری ملا‌ل‌آور است. ظروف چینی چرب، بسیار لیز و شکننده هستند و لکّه‌های چربی در برخی از موارد پس از شستشو همچنان باقی می‌مانند. محصولات چینی این شرکت با خاصیت آب‌گریزی می‌تواند به مصرف‌کنندگان کمک کند تا در مصرف آب برای شستشو صرفه‌جویی کرده و لکه‌های کمتری روی این ظروف قرار گیرد. این محصول با کمک نانوذرات دارای سطح آب‌گریز شده که هرگونه مایع قطبی را بر روی سطح به صورت قطره‌ای شکل می‌سازد و از پخش شدن مایعات بر روی سطح جلوگیری می‌کند که در نهایت باعث شستشوی آسان ظرف می‌شود. آزمایش‌های انجام شده روی این فناوری نشان می‌دهد که زاویه تماس قطره آب روی ظروف چینی این شرکت ۱۰۰ درجه است در حالی که در نمونه‌های فاقد این نانوپوشش زاویه تماس کمتر از ۳۰ درصد گزارش شده است.

علاوه بر مشکل شستشو و لک روی ظروف چینی، دغدغه آلودگی میکروبی همیشه در مورد ظروف چینی وجود داشته است چرا که این ظروف مکان مناسبی برای رشد باکتری و قارچ‌ است. از آنجایی که در این ظروف از نانوذرات آنتی‌باکتریال استفاده شده است، شانس رشد میکرواورگانیسم‌ها در این ظروف به حداقل رسیده و می‌توان گفت که ظروف چینی دارای نانوپوشش شرکت صنایع چینی تقدیس آنتی‌باکتریال هستند. با کاهش اندازه ذرات به مقیاس‌نانو، رهایش یون‌های در سطح ظروف انجام می‌شود که این امر به افزایش فعالیت ضدباکتریایی و ضدقارچی ظروف می‌انجامد. این محصول طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۹۰۰ فعالیت ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی در برابر باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی و همچنین قارچ Candida albicans از خود نشان می‌دهد.

شرکت صنایع چینی تقدیس انواع سرویس چینی نظیر سرویس چینی مناسب جهیزیه عروس، انواع ظروف چینی خانگی، ظروف چینی هتلی و ظروف چینی رستورانی را تولید و به بازار عرضه می‌کند. ظرفیت تولید این شرکت ۹ هزار تن چینی در سال است.