بهره‌مندی پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها از نانوفیلترهای ساخت داخل

توسعه و تولید فیلترهای نیروگاهی دارای نانوالیاف در داخل کشور موجب شده تا بسیاری از پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها از این نوع فیلترها استفاده کنند. عملکرد بالا، جلوگیری از افت فشار و ممانعت از رسوب از جمله مزیت‌های نانوالیاف در ساخت این نوع فیلترها است.

شرکت ماشین‌سازی اندیشه شمال با استفاده از نانوالیاف، فیلترهای هوا برای توربین‌های مورداستفاده در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها تولید می‌کند. این فیلترهای مبتنی بر فناوری‌نانو  برای محافظت از آسیب به قطعات تجهیزات نیروگاهی توسط ذرات گردوغبار و آلودگی و دیگر ذرات مضر در هوا و با هدف جذب حداکثری ذرات گردوغبار به کار می‌رود.

میلاد سیف بوشهری، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اندیشه شمال می‌گوید: «در حال حاضر از این فیلترها در نیروگاه پرند، نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان، نیروگاه سمنگان، شرکت انتقال گاز ایران و پالایشگاه سوم پارس جنوبی استفاده می‌شود.»

مهندس بوشهری درباره مزیت‌های این فیلترها می‌گوید: «به دلیل استفاده از نانوالیاف با ضخامت کمتر و سطح ویژه بیشتر از الیاف معمولی، این فیلترها دارای علمکرد بهتری در فیلتراسیون هستند. وجود نانوالیاف باعث افزایش راندمان جذب گردوغبار می‌شود و در عین حال افت فشار زیادی ایجاد نمی‌کند. الیاف الکتروریسی شده دارای قطر کمتر از ۱۰۰ نانومتر بوده و سطح کاغذ فیلتر را به صورت یکنواخت پوشش می‌دهند. جنس این نانوالیاف به‌طور معمول از پلی‌آمید است.»

مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اندیشه شمال وجود خواص آب‌گریزی را در این فیلترها یک مزیت بزرگ می‌شمارد که تشکیل رسوب در فیلتر را به حداقل می‌رساند و این موضوع در مناطقی که رطوبت هوای بالایی دارد، یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

میلاد سیف بوشهری از تلاش شرکت ماشین‌سازی اندیشه شمال برای ساخت دستگاه تولید نانوالیاف خبر داد که این پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفته داشته و در آینده نزدیک آماده بهره‌برداری خواهد بود. با راه‌اندازی این دستگاه شرکت ماشین‌سازی اندیشه شمال می‌تواند نانوالیاف موردنیاز خود را تولید کند.

لازم به ذکر است شرکت ماشین‌سازی اندیشه شمال در حال حاضر ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار فیلتر هوا در سال دارد.