استفاده از نانوچاپ سه‌بعدی برای تولید حسگرهایی برای حوزه پزشکی

یک تیم تحقیقات بین‌المللی با استفاده از نانوچاپ اقدام به تولید حسگرهایی کردند که در آن‌ها از نانوذرات طلا استفاده شده است. این حسگرها قادر به شناسایی تومور سرطانی هستند.

پژوهشگران برای ایجاد تصاویر سه‌بعدی طلایی از چاپ سه‌بعدی جوهرافشان استفاده کردند. در تلاش برای پیشبرد حسگرهای زیست‌پزشکی، محققان دانشگاه سویل در اسپانیا با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه ناتینگهام با استفاده از نانوذرات طلای تثبیت شده، تصویر چاپی سه‌بعدی ایجاد کردند.

نتایج این پروژه در نشریه نیچر به چاپ رسیده است. براساس اطلاعات منتشر شده، نانوذرات طلا خود قابل چاپ نیستند اما از خواص زیست‌سازگاری آن‌ها در حوزه‌هایی نظیر تشخیص طبی استفاده می‌کنند. برای مثال از سیستم‌های الکتروشیمیایی جاسازی شده در نانوذرات طلا برای شناسایی سلول‌های تومور و نشانگرهای سرطان می‌توان استفاده کرد.

بنابراین پلیمرهای مختلف با ساختار شانه‌ای که با قند طبیعی آربنوز تهیه شده است را می‌توان برای تولید نانوذرات با پایداری بالا استفاده کرد. از این نانوذرات به‌عنوان جوهر برای چاپ استفاده شده است.

یکی از دغدغه‌های محققان در تولید و ساخت قطعات، کاهش مصرف پلاستیک است؛ بنابراین آن‌ها در این پروژه به‌منظور تولید جوهر برای چاپ سه‌بعدی برای استفاده در حسگرهای فلزی از پلیمر پلی‌اورتان زیست‌تخریب‌پذیر استفاده کردند. آن‌ها گزارش کردند که این پلیمرها دارای خواصی است که می‌توان از آن برای تولید کامپوزیت‌های نانوذرات طلا/پلیمر استفاده کرد. البته این جوهرهای نانوذرات فلزی کمتر به‌صورت تجاری استفاده می‌شوند چرا که پایداری کمی‌ دارند به همین دلیل محققان تلاش کردند تا این نانوذرات را پایدار کنند.

این گروه از این روش برای چاپ آرم دانشگاه سویل استفاده کردند. این راهبرد پتانسیل باز کردن مسیرها و برنامه‌های جدید برای ساخت حسگرهای نانوفلزی زیستی را دارد.

پس از این آزمایش، محققان این‌گونه نتیجه‌گیری کردند که کوپلی‌اورتان‌های شبیه به شانه به‌عنوان پایدارکننده نانوذرات قابل استفاده هستند. این بدان معنا است که می‌توان از آن به‌عنوان جوهر برای چاپ جوهر افشان استفاده کرد. این تیم تحقیقاتی درنظر دارد تا آزمایش‌های بیشتری را با استفاده از چاپ سه‌بعدی انجام دهد تا بیشتر از این‌گونه جوهرها برای حسگرهای زیستی استفاده کند.