بهبود ترکیب آب و صابون با فناوری‌نانو

بهبود ترکیب آب و صابون با فناوری‌نانو

این روزها شستشوی دست برای مقابله با ویروس‌ها از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکی است. برای بهبود کیفیت شستشو، محققان از نانوذرات حاوی آب و عوامل ضدعفونی‌کننده استفاده کردند که می‌تواند کارایی شستشو را افزایش دهد.

پژوهشگران نانوایمنی در دانشگاه هاروارد روشی برای مقابله با بیماری‌های عفونی ارائه کردند، این روش با ضدعفونی موثرتر هوا؛ غذا و فضای پیرامون موجب از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود.

پژوهشگران این پروژه از پلتفورم مبتنی بر فناوری‌نانو برای توسعه محصولی استفاده کردند که در آن نانوقطرات آئروسل‌شده حاوی مواد غیرسمی و طبیعی می‌تواند هر آنچه که در اطراف است، ضدعفونی کند.

دموکریتو از محققان این پروژه می‌گوید: «در دهه ۶۰ با تولید آنتی‌بیوتیک این طور به نظر می‌رسید که پرونده عفونت و بیماری‌های عفونی برای همیشه بسته خواهد شد، اما گذشت زمان نشان داد که این طور نیست. بیماری‌های عفونی هنوز وجود دارند و میکرواورگانیسم‌ها باهوش‌تر از چیزی هستند که ما فکر می‌کردیم و نبرد ما با عوامل بیماری‌زا ادامه دارد. وقتی از بیماری‌های عفونی صحبت می‌کنیم، منظورم بیماری‌های ناشی از هوا و مواد غذایی است. برای مثال، آنفولانزا و سل بیماری‌های ناشی از هوا هستند که سالانه میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشند. بیماری‌های ناشی از غذا نیز سالانه میلیون‌ها نفر را قربانی کرده و میلیاردها دلار برای اقتصاد هزینه دارند.»

وی می‌افزاید: «شستن دست‌ها یک اقدام اساسی برای کاهش بیماری‌های عفونی است، مواد ضدعفونی‌کننده مثل الکل نیز می‌توانند مفید باشند. اما برخی افراد به این مواد حساسیت دارند و علاوه‌بر این، استفاده از مواد ضدباکتری موجب مقاوم شدن باکتری‌ها می‌شوند. اینجا است که باید رویکرد جدیدی ارائه شود؛ بنابراین طی چهار تا پنج سال گذشته ما سعی کردیم از فناوری‌نانو برای ارتقا روش‌های مقابله با عفونت استفاده کنیم. ما ابزارهایی برای تولید نانومواد مهندسی شده‌ داریم، از این ابزارها استفاده می‌کنیم تا آب را به نانوذرات مهندسی شده تبدیل کنیم و درون آن مواد ضدباکتری قرار دهیم، موادی که غیرسمی بوده اما به‌صورت طبیعی آنتی‌باکتریال هستند. بنابراین، این نانوذرات می‌توانند میکرواورگانیسم‌ها را در سطح یا هوا از بین ببرند.»