مشارکت در پروژه چاپ دیجیتال گرافن روی پارچه اتحادیه اروپا

مشارکت در پروژه چاپ دیجیتال گرافن روی پارچه اتحادیه اروپا

چند شرکت اروپایی در پروژه‌ای موسوم به گرین‌تکس مشارکت دارند، پروژه‌ای که در آن قرار است گرافن روی منسوجات چاپ شود. اتحادیه اروپا پشتیبان این پروژه بوده که دو سال زمان برای اجرای آن درنظر گرفته شده است.

شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) یکی از تولیدکنندگان نانوپلاکت‌های گرافنی، موفق به دریافت گرنتی از اتحادیه اروپا برای پروژه‌ای به‌منظور توسعه فناوری‌ سازگار با محیط‌زیست به‌منظور چاپ دیجیتالی محصول گرافنی G+ روی منسوجات شد. این پروژه برای یک دوره اولیه ۲۴ ماهه بوده و ارزش آن حدود یک میلیون یورو است.

در این پروژه که به گرین تکس شهرت دارد، شرکت‌ ای‌اف‌آی راجینی نیز مشارکت دارد؛ یک شرکت ایتالیایی به‌عنوان شریک دایرکتا پلاس بوده که از زیرمجموعه‌های گروه چاپ دیجیتالی جهانی الکترونیک برای تصویربرداری (EFI) است و همچنین گروه مشاوره IBS نیز از دیگر شرکا این پروژه است. از مجموع یک میلیون یورو، شرکت دایرکتا پلاس ۲۴۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری کرده و ۱۰۰ هزار دلار گرنت دریافت می‌کند.

گرین تکس با هدف استفاده از مواد پیشرفته برای کاهش اثرات زیست‌محیطی چاپ گرافنی روی پارچه تعریف شده است. هدف این پروژه آن است که یک فرآیند نوآورانه چاپ دیجیتال با استفاده از جوهر گرافنی پایه آبی ارائه دهد. استفاده از تجهیزات دیجیتال با کاهش مصرف آب و انرژی و همچنین کاهش تولید مواد شیمیایی خطرناک می‌تواند به محیط‌زیست کمک کند.

این پروژه بیشتر روی پارچه‌های سازگار با محیط‌زیست مانند پارچه‌های طبیعی و پارچه‌های مصنوعی حاصل از فرآیندهای بازیافت متمرکز خواهد بود.

شرکت‌هایی که در این پروژه مشارکت دارند فرآیندها و مولفه‌های مورد نیاز برای چاپ گرافن G+ روی پارچه را توسعه می‌دهند تا برای استفاده در صنعت نساجی مناسب باشد.

دایرکتا پلاس گرید ویژه‌ای از گرافن G+ را برای استفاده در این پروژه تولید می‌کند. شرکت ای‌اف‌آی نیز جوهر ویژه‌ای برای چاپ تولید می‌کند. IBS از تیم شناسایی و تولید منسوجاتی که قرار است گرافن روی آنها چاپ شود، پشتیبانی می‌کند.

توسعه موفقیت‌آمیز فناوری چاپ باعث می‌شود پارچه‌ها از چند طریق تقویت شوند. بهبود هدایت حرارتی و الکتریکی و ایجاد اثر باکتریواستاتیک از جمله این ویژگی‌ها است.

علاوه‌بر این، این فناوری می‌تواند با کاهش مصرف آب و کاهش تولید پسماند به محیط‌زیست کمک کند.